کار با گوگل وبمستر تولز

کار با گوگل وبمستر

 

عرض سلام و خسته نباشید داریم خدمت یکایک شما دانشجویان عزیز سعاد.خوشحالیم که یک بار دیگر با یک مقاله آموزشی و کاربردی در خدمت تان هستیم.

مقاله ای که در حال خواندن آن هستید از جامع ترین مقالات در رابطه با آموزش کار با گوگل وبمستر در سطح اینترنت می باشد که در طی آن به معرفی و بررسی تک تک قسمت های این ابزار مهم و کاربردی می پردازیم و به شما اطمینان می دهیم در پایان این آموزش می توانید همانند یک متخصص از آن استفاده کنید.اگر موافقید سریع تر بریم سر اصل مطلب.آماده اید؟

 

آموزش کار با گوگل وبمستر

گوکل وبمستر یا همان کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) ابزاری است که با استفاده از آن می توانید همانند یک مربی به تمامی امور مربوط به سایت تان نظارت داشته و مدام در جهت بهبود آن برنامه ریزی کنید و تاکتیک مناسب را بچینید.

حتی اگر بازدیدکنندگان مستقیم زیادی از وبسایت شما بازدید می کنند، باز هم نیاز دارید در بین نتایج جستجوی گوگل دیده شوید تا بتوانید ترافیک لازم را جذب کنید.بنابراین فکر کنم الان متوجه کاربرد این ابزار شده اید.

در این آموزش از کنسول جدید گوگل استفاده خواهیم کرد تا ضمن آشنایی با محیط آن از امکانات جدیدی که گوگل در این ابزار خود اضافه کرده است استفاده کنید.

 

امکانات Google Search Console

خیلی سریع و خلاصه نیم نگاهی داشته باشیم به امکانات و قابلیت هایی که با استفاده از گوگل وبمستر تولز در اختیارمان قرار خواهد گرفت :

  • دسترسی به اطلاعاتی در مورد وضعیت خزش خزنده های گوگل در سایت و فهرست صفحات سایت در گوگل.
  • بررسی دقیق و کامل وضعیت لینک ها و بک لینک های وبسایت.
  • بررسی صفحات دارای بیشترین ترافیک جستجویی.
  • بررسی صفحات سایت بصورت تکی.
  • و …

اگر بخواهیم تمامی قابلیت های گوگل وبمستر را لیست کنیم وقت زیادی از شما خواهد گرفت بنابراین ترجیح دادیم تا در حین آموزش قدم به قدم پیش برویم و با هر قسمت و کابردهایی که می تواند داشته باشد آشنا شویم.

البته لازم است بدانید که کنسول جدید گوگل همچنان در حال بروزرسانی می باشد و به همین دلیل هنوز برخی از بخش هایی که در پنل قدیمی این ابزار موجود بودند مانند تنظیمات فایل Robots.txt در نسخه جدید آن منتشر نشده است.

قبل از شروع کار باید حتما وبسایت خود را در کنسول جستجوی گوگل ثبت کنید که برای این منظور می توانید به مقاله ثبت وبسایت در گوگل وبمستر که قبلا در سعاد برایتان آماده کرده ایم مراجعه کنید.

آشنایی با منوی گوگل سرچ کنسول

Performance

  1. نمایش آمار مربوط به عملکرد سایت در گوگل.
  2. میزان نمایش سایت در نتایج جستجوی گوگل.
  3. نمایش تعداد کلیک کاربران بر روی سایت.

Coverage

  1. نمایش آمار مربوط به ایندکس توسط گوگل.
  2. نمایش تعداد صفحات فهرست شده در پایگاه گوگل.
  3. نمایش صفحاتی که به هر دلیلی گوگل نتوانسته ایندکس کند.

Enhancements

این آیتم مربوط است به تنظیمات پیشرفته سایت است که شامل موارد زیر می باشد :

  1. استفاده از فریم ورک AMP.
  2. موبایل فرندلی یا همان قابلیت استفاده سایت در موبایل.
  3. داده های ساختاربندی شده (Structured data).

 

عملکرد وبسایت در بین نتایج سرچ گوگل به چه صورت است ؟ (Performance)

 

کار با گوگل وبمستر

 

در ابتدای ورود به بخش Performance آمار مربوط به کلیک های کاربرانی را می بینید که در ۱۶ ماه گذشته از طریق جستجو در گوگل وارد وبسایت شما شده اند.البته در کنسول قدیمی این آمار تنها برای ۳ ماه گذشته نمایش داده می شد.

در این قسمت می توانید ببینید :

  1. تعداد کاربران ورودی به سایت در بازه زمانی مشخص.
  2. کلمات کلیدی که کاربران با جستجوی آن ها به سایت شما رسیده اند.
  3. نوع دستگاه یا دیوایسی که از طریق آن وارد وبسایت شده اند.
  4. تعداد دفعاتی که روی سایت شما در بین نتایج گوگل کلیک شده است.

در ادامه به توضیح قسمت های موجود در بخش Performance خواهیم پرداخت.

impressions

این قسمت آمار و تعداد دفعاتی را نمایش می دهد که لینکی از وبسایت شما در بین نتایج سرچ گوگل به کاربران نشان داده شده است.گوگل در مورد impressions می گوید :

.impressions is how many times a user saw a link to your site in search results

Clicks

تعداد کابرانی که در بین نتایج سرچ گوگل بر روی لینک سایت شما کلیک کرده اند و وارد وبسایت تان شده اند.

CTR

نرخ کلیک نسبت به رتبه را CTR می گویند یا به عبارتی نسبت تعداد دفعات کلیک کاربران بر روی لینکی از سایت به تعداد دفعات نمایش آدرس سایت در نتایج سرچ.

Position 

میانگین جایگاه وبسایت در بین نتایج جستجوی گوگل.

Queries

در این قسمت لیست کلمات کلیدی نمایش داده می شود که به موجب آن ها کاربران وارد وبسایت شما شده اند.ممکن است کلمات کلیدی که مورد نظر شماست در این قسمت وجود نداشته باشد و این بدان معناست که باید بر روی محتوای خود بیشتر کار کرده و در انتخاب کلمات کلیدی تان بیشتر دقت کنید.در سعاد برایتان مقاله ای در زمینه کلمات کلیدی و عبارات کلیدی آماده کرده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

Pages

لیست صفحاتی از سایت تان که در نتایج سرچ گوگل جستجو شده اند.

Country

گزینش کابران بر اساس موقعیت مکانی(کشور).

Device

گزینش کاربران بر اساس نوع دستگاه.به عنوان مثال می توانید تنظیم کنید که ببینید کاربرانی که با کلمات کلیدی مدنظر شما وارد سایت شده اند از چه دستگاهی برای بازدید از وبسایت تان استفاده کرده اند.

Search Type

فیلتر یا مقایسه آمار بر اساس نوع جستجو را نشان می دهد.البته انواع مختلفی دارد که شامل جستجوی وب،تصویر،ویدیو و … می باشد.

Date

بررسی آمار مربوط به جستجوی کاربران در بازه یا تاریخ معین.

 

وضعیت ایندکس صفحات وبسایت (Coverage) :

 

کار با کنسول جستجوی گوگل

 

ایندکس صفحات در گوگل موضوعی است که می بایست بصورت مداوم از وضعیت آن باخبر باشید.زمانی که صفحه یا مقاله یا محصول و به طور کل محتوایی را در سایت تان ایجاد می کنید باید اطمینان پیدا کنید که صفحه شما به خوبی توسط خزنده های گوگل بررسی و ایندکس می شود.حالا که مثل یک متخصص حرفه ای کار با گوگل وبمستر را دارید یاد می گیرید در بخش Coverage دقیقا شما می توانید همه این اطلاعات مربوط به ایندکس صفحات تان را مشاهده کنید.هر صفحه ای که در سایت شما وجود دارد به یکی از حالات زیر تعلق دارد که در ادامه به توضیح هر حالت می پردازیم:

دیگران خوانده اند  مسیر تبدیل شدن به متخصص سئو

 

صفحات Valid در google search console

 

صفحات valid در گوگل وبمستر تولز

 

تمامی صفحاتی که به خوبی توسط خزنده های گوگل ایندکس شده اند و در نتایج گوگل نمایش داده می شوند در بخش Valid قرار می گیرند.صفحاتی که دارای این وضعیت هستند انواع مختلفی دارند که بسته به نوع آشنایی و ایندکس گوگل با هر صفحه به صورت زیر دسته بندی می شوند:

Submitted and indexed

صفحاتی هستند که شما به گوگل معرفی کرده اید و گوگل هم آن ها را پذیرفته و ایندکس کرده است.

indexed;not submitted in siemap

صفحاتی که این حالت را دارند توسط خود خزنده های گوگل کشف و ایندکس شده اند.یعنی در نقشه سایت شما موجود نبودند.برای ایندکس سریع صفحات توصیه می شود از نقشه سایت استفاده کنید.

indexed;consider marking as canonical

اگر صفحه ای از در سایت تان وجود داشته باشد که محتوای ان کپی و تکراری با صفحه ای دیگر از سایت تان یا سایتی دیگر باشد،در این وضعیت قرار خواهد گرفت.این صفحات را برای این که به وب سایت تان آسیبی نرسد باید با اضافه کردن تگ rel=canonical به گوگل معرفی کنید.

 

صفحات Excluded در گوگل وبمستر تولز

 

کار با گوگل وبمستر

 

صفحاتی از سایت تان که گوگل به هر دلیلی به آن ها دسترسی ندارد در وضعیت Excluded قرار می گیرند.البته این عدم دسترسی اتفاقی است که اکثرا توسط خودتان و به یکی از روش های زیر صورت می گیرد:

به کاربردن تگ noindex :

در صورتی که در بخش head هر صفحه از سایت تان از تگ noindex استفاده کنید، موتورهای جستجو از خزش و بررسی آن صفحه منع خواهند شد.

Blocked by page removal tool :

در کنسول جستجوی گوگل ابزاری به نام Remove URLs وجود دارد که می توانید با استفاده از آن برخی از صفحات سایت تان را از ایندکس خارج کنید.صفحاتی را که به این صورت از ایندکس آن ها جلوگیری شود دارای وضعیت Blocked by page removal tool خواهند بود.

Blocked due to unauthorized request 401 :

آیا می دانید صفحاتی که در سایت تان نیاز به نام کاربری و رمزعبور داشته باشد،گوگل به آن ها دسترسی نخواهد داشت؟مانند صفحه ورود به حساب کاربری.چنین صفحاتی به حالتBlocked due to unauthorized request 401 درخواهند آمد.

Blocked by Robots.txt :

همانطور که از نام آن پیداست شامل صفحاتی می شوند که شما در فایل Robots.txt خزنده های گوگل را از خزش در آن صفحه منع کرده اید.

Alternate page with proper canonical tag :

صفحاتی که دارای محتوای تکراری می باشند و در آن ها از تگ rel=canonical استفاده کرده اید.این صفحات توسط گوگل ایندکس نمی شوند.

اگر یادتان باشد گفتیم این ها دلایلی است که اکثرا از سمت شما بوده و باعث شده صفحات ایندکس نشوند اما گاهی هم ممکن است این عدم ایندکس از جانب گوگل و خزنده های ان باشد که حالات زیر را دارد :

Crawl anomaly :

صفحاتی که در این وضعیت قرار می گیرند عموما به دلیل وجود خطاهایی مانند ۴xx – 5xx است.مانند خطای ۴۰۴

Crawled – currently not indexed :

اگر صفحه ای از وبسایت تان در کنسول جستجوی گوگل در این وضعیت قرار داشت جای نگرانی ندارد.این ها صفحاتی هستند که توسط خزنده های گوگل خزش شده اند اما محتوای آن ها بدرستی ایندکس نشده است.این صفحات بدون نیاز به خزش مجدد توسط گوگل ایندکس خواهند شد.

Discovered – currently not indexed :

گوگل این صفحات را پیدا کرده است اما هنوز خزنده های گوگل آن ها را خزش نکرده اند زیرا تغییرات سایت زیاد بوده است.خزش این صفحات به زمان دیگری موکول می شود.

Queued for crawling :

صفحاتی که احتمالا در صف انتظار برای خزش در روزهای آتی می باشند.

Page with redirect :

این ها صفحاتی هستند که آدرس آن ها را به صفحه ای دیگر ریدایرکت کرده اید.

Page removed because of legal complaint :

صفحاتی که به دلیل شکایت کاربران از ایندکس خارج شده اند.

Duplicate;submitted url و Duplicate;google choose different canonical than user not set selected as canonical :

صفحه یا صفحاتی از سایت تان که محتوای تکراری یا کپی دارند و توسط گوگل به عنوان canonical شناسایی شده است و ایندکس نمی شوند.همیشه این گونه صفحات را باید خودتان با تگ canonical به گوگل معرفی کنید.

Submitted url dropped :

صفحاتی که برای ایندکس ارسال شده اما به دلایل نامعلوم ایندکس آن ناموفق بوده است.

 

صفحات Error در کنسول جستجوی گوگل :

 

صفحات error در گوگل وبمستر تولز

 

صفحاتی که زورشان به خزنده های گوگل نرسیده است و با آن ها به مشکل خورده اند و ایندکس نشده اند در وضعیت Error قرار می گیرند.و حالت های مختلف دارد که در زیر به توضیح هر یک می پردازیم :

(server error(5xx :

خطاهای سری ۵۰۰ که کاملا از سمت سرور سایت شما اتفاق می افتد مانند زمانی که سروتان قطع می شود.خطایی که ما اخیرا در سعاد با آن مواجه شده بودیم.

Redirect error :

لطفا با ریدایرکت های پیاپی خزنده های گوگل را گیج و سردرگم نکنید وگرنه صفحه تان در این حالت قرار خواهد گرفت.

Submitted url blocked bt Robots.txt :

ممکن است صفحاتی داشته باشید که به گوگل درخواست ایندکس آن را داده باشید اما در فایل Robots.txt خزنده ها را از خزش در آن منع کرده باشید.از انجام این کار خودداری کنید.

Submitted url marked noindex :

این مورد هم مشابه مورد قبلی است با این تفاوت که در نقشه سایت تان درخواست ایندکس این صفحه را داده اید اما خزنده ها را توسط تگ noindex از خزش در ان صفحه منع کرده اید.

۴۰۴ :

گاهی سرور نمی تواند منبع درخواستی جهت ایندکس را پیدا کند که در این صورت خطای ۴۰۴ برای صفحه تان در نظر گرفته خواهد شد.

soft404 :

در صورتی که صفحه ای وجود نداشته باشد و سرور اشتباها صفحه غیرمرتبط و غیرقابل استفاده دیگری را نمایش دهد این وضعیت (soft404) پیش خواهد آمد.

درخواست غیرمجاز ۴۰۱ :

صفحاتی که به دلیل نیاز به لاگین یا هر دلیل دیگری گوگل به آن دسترسی ندارد.

submitted url has crawl issue :

به گوگل گفته اید این صفحه را ایندکس کند در حالی که به دلایل نامشخص اجازه دسترسی به آن را ندارد.برای ایندکس شدن این صفحات در گوگل باید از ابزار Url inspection tool استفاده کنید.

دیگران خوانده اند  5 روش برای افزایش رتبه الکسای سایت

 

صفحات Warnings در ابزار وبمستر گوگل

 

کار با گوگل وبمستر بصورت حرفه ای

 

صفحاتی که ایندکس آن ها انجام شده است اما یک سری خطا دارند که نیاز است آن ها را بررسی و رفع کنید.این خطا تنها به یک دلیل رخ می دهد که آن را هم الان برایتان توضیح خواهیم داد :

indexed;though blocked by Robots.txt :

این خطا زمانی رخ می دهد که شما این صفحه را در فایل Robots خود از خزش منع کرده اید اما خزنده های گوگل آن را ایندکس کرده اند.اما چرا؟گوگل همواره از فایل Robots شما پیروی می کند اما گاهی هم ممکن است به دلایلی مانند وجود کدهای نادرست متوجه درخواست شما نشود.

 

بررسی وضعیت نقشه یا نقشه های سایت در گوگل وبمستر تولز (Sitemap) :

در حین کار با کنسول جستجوی گوگل احتمالا آیتم sitemap نیز به چشم تان خورده است.با استفاده از سایت مپ ساختمان یا همان ساختار سایت خود را به گوگل اعلام می کنید.نقشه سایت خود را باید با فرمت xml ساخته و با ثبت در Google Search Console آن را به گوگل معرفی کنید.اگر می خواهید نقشه سایت خود را ایجاد کنید مقاله آموزش ساخت نقشه سایت را که قبلا برایتان آماده کرده ایم مطالعه بفرمایید.

حالا که سایت مپ تان را ایجاد و به گوگل معرفی کرده اید با رفتن به بخش sitemap در منوی سمت چپ داشبورد کنسول جستحوی گوگل خود می توانید لیست نقشه های ثبت شده تان را ببینید.هر نقشه ای که ثبت کرده اید مقادیری برای آن در نظر گرفته می شود پس بیایید به بررسی یک نقشه ثبت شده در ابزار وبمستر گوگل بپردازیم تا با جزئیات ان آشنا شویم :

 

sitemap in google search console

Sitemap url :

نشان دهنده آدرس نقشه وبسایت تان می باشد.

Type :

نشان دهنده نوع نقشه می باشد که حالت های مختلف زیر را دارا می باشد :

  • Sitemap : استاندارد نقشه سایت
  • Sitemap index : یک نقشه برای چند نقشه سایت
  • Unknown : نقشه دارای فرمت ناشناخته یا اشتباه

Submitted : 

اشاره به تایم زمانی دارد که سایت مپ را معرفی کرده اید.

Last processed :

آخرین زمان بررسی نقشه توسط گوگل

Count of urls :

بیانگر تعداد url های موجود در نقشه سایت که در بهترین حالت باید با تعداد آدرس های صفحات معتبرتان برابر باشد.

Status :

وضعیت کلی سایت مپ وبسایت تان در این قسمت نمایش داده می شود که می تواند یکی از سه حالت زیر باشد :

  • Success : بهترین حالت و به معنی تایید شده و همواره در حال خزش
  • Couldnt be fetched : نقشه در دسترس نیست ممکن است تغییر آدرس داده باشید و یا …
  • Has issue : وجود یک سری خطا در نقشه سایت

 

لینک ها در ابزار وبمستر گوگل (Links) :

یکی دیگر از قابلیت های بسیار خوب دیگری که در حین کار با گوگل وبمستر یا Google Search Console می توانید از آن برخوردار باشید امکان آنالیز دقیق وضعیت لینک های داخلی و بک لینک های سایت تان است.اما چطور؟کافی است از منوی داشبورد خود در کنسول جستجوی گوگل خود روی Links کلیک کنید.در صفحه ای که برایتان باز می شود شامل دو ستون External Links  و Internal Links می باشد که در ادامه به بررسی هر ستون می پردازیم :

بک لینک ها در گوگل وبمستر (External links) :

Top linking sites :

تمامی بک لینک های سایت تان به همراه تعداد و آدرس سایت هایی که به شما لینک داده اند در این بخش قرار می گیرد.

Top linked pages :

صفحاتی که وب سایت های دیگر به آن صفحه از وبسایت شما لینک داده اند.می توانید روی هر کدام کلیک کنید تا سایتی که به شما لینک داده است را مشاهده کنید.

Top linking text :

کلمات یا عباراتی که سایر وبسایت ها شما را به آن لینک کرده اند.

می توانید با فشردن دکمه EXPORT EXTERNAL LINKS در قسمت بالا سمت راست صفحه، از بک لینک های خود خروجی بگیرید که اطلاعات مفیدی شامل تاریخ پذیرش بک لینک توسط گوگل،تاریخ ثبت بک لینک و … می باشد.

لینک های داخلی در کنسول جستجوی گوگل(Internal links) :

لینک های داخلی در گوگل وبمستر تولز شامل یک بخش است که می توانید اطلاعات موردنیازتان را در اختیار شما قرار می دهد.

Top linked pages :

هر لینک داخلی که در وبسایت خود استفاده کرده اید در این قسمت نمایش داده می شود.با کلیک روی هر صفحه می توانید صفحاتی از سایت تان را که به صفحه فعلی لینک داده اند را مشاهده کنید.

 

آنالیز ریسپانسیو بودن سایت در Google Search Console

همانطور که می دانید یکی از ضروریات هر سایتی ریسپانسیو بودن آن است.برای گوگل رضایت کاربری که به سایت شما می آید بسیار مهم است بنابراین شما باید وبسایت تان را موبایل فرندلی یا همان ریسپانسیو طراحی کنید تا کاربران به راحتی بتواند با گوشی های همراه از آن استفاده کنند.این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که می دانیم روز به روز بر تعداد کاربران تلفن های هوشمند افزوده می شود و قطعا درصد بسیار زیادی از بازدیدکنندگان سایت تان را تشکیل می دهند پس غفلت از این نکته می تواند به وبسایت تان لطمه بزند و همواره باید از عملکرد صحیح صفحات تان در گوشی های همراه و رزولوشن های مختلف اطمینان پیدا کنید.برای همین منظور گوگل در کنسول جستجوی خود بخشی را تحت عنوان Mobile usability قرار داده است که با استفاده از آن می توانید موبایل فرندلی بودن سایت خود را بصورت مداوم زیر نظر داشته باشید.

بهتر است ابتدا سایت خود را با Mobile-friendly Test تست کنید تا به شما عملکرد ریسپانسیو وبسایت تان را اعلام کند.دو حالت دارد یا Valid دریافت خواهید کرد که به معنی ریسپانسیو بودن وب سایت است و یا Error به شما نشان خواهد داد که در زیر به بررسی انواع خطاهایی که در این بخش ممکن است برای صفحه یا صفحات تان پیش بیاید می پردازیم :

 

بررسی ریسپانسیو بودن سایت در گوگل وبمستر تولز

uses incompatible plugins :

در صورتی که از پلاگین هایی مثل فلش در سایت خود استفاده کنید که اکثر مرورگرهای گوشی های همراه نمی توانند آن ها را اجرا کنند،صفحه شما در حالت uses incompatible plugins قرار خواهد گرفت.بهتر است برای رفع این مشکل در سایت خود از Html5 استفاده کنید.

viewport not set :

عدم استفاده از متاتگ ویوپورت برای تنظیم اندازه و تناسب صفحه در دستگاه های مختلف.

دیگران خوانده اند  صفر تا صد نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس

viewport not set to “device-width :

این ارور نیز مشابه مورد قبلی است و در صورتی که عرض صفحه سایت خود را بصورت ثابت تعریف کرده باشید رخ می دهد.

Content wider than screen :

وبسایت باید طوری طراحی شود که کاربر تنها با اسکرول عمودی بتواند تمامی محتوای و عناصر صفحه را ببیند.این خطا زمانی رخ می دهد که صفحه شما از کادر بیرون زده باشد یا به عبارتی صفحه اسکرول افقی گرفته باشد.موردی که چندی پیش در سعاد برای ما پیش آمد.

text too small to read :

فونت مورد استفاده متن در صفحه ریز می باشد و کاربر مجبور است برای خواندن زوم کند.سعی کنید از فونت با اندازه مناسب استفاده کنید.

Clickable elements too close together :

گاهی ممکن است پیش بیاید که المان های شما در صفحه بسیار نزدیک به هم باشند یا روی هم قرار بگیرند که باعث می شود کاربر نتواند به راحتی از محتوا استفاده کند.در این صورت صفحه شما در حالت Clickable elements too close together قرار می گیرد که توصیه می شود برای رفع این مشکل فاصله بین عناصر مختلف در صفحه را افزایش دهید تا کاربر مشکلی در استفاده از محتوای سایت نداشته باشد.

 

بررسی صفحه ای خاص در گوگل وبمستر تولز (URL inspection) :

URL inspection قابلیتی است که به تازگی در کنسول جدید گوگل معرفی شده است و مدیران وبسایت ها می توانند از آن برای بررسی وضعیت ایندکس و سئوی صفحه ای خاص از سایت شان استفاده کنند.تنها کافی است آدرس صفحه مورد نظر را وارد  و سپس اینتر را بزنید

 

کار با گوگل وبمستر

 

اطلاعات کاملی که در زیر به توضیح آن ها می پردازیم برایتان نمایش داده شود :

 

کار با گوگل وبمستر

بخش Presense on google :

در این قسمت به شما اعلام می شود که آیا صفحه شما ایندکس شده است یا خیر.که خود دارای حالات زیر است :

URL is on google :

بهترین پیغامی که می توانید ببینید که بیانگر ایندکس موفق صفحه است.

URL is on google but has issue :

ایندکس انجام شده اما یک سری خطا در صفحه وجود دارد که در صورت عدم رفع می تواند مانع پیشرفت صفحه شود.

URL is not on google :

صفحه با یک خطای جدی مواجه است و ایندکس نشده است.برای رفع آن می توانید طبق توضیحاتی که دادیم به بخش index coverage مراجعه و خطاهای موجود را رفع کنید.

URL is an alt version :

این آدرس به دفعات در سایت شما تکرار شده است که ممکن است به دلیل محتوای کپی و تکراری یا استفاده از صفحه به دو بار برای موبایل و کامپیوتر.

بخش Coverage :

 

کار با ابزار وبمستر گوگل

 

در این قسمت اطلاعات پرکاربردی در خصوص جزئیات ایندکس صفحه و شرحی از وضعیت حضور شما در نتایج گوگل نمایش داده می شود و شامل بخش های زیر است :

sitemap :

نقشه سایتی که آدرس صفحه شما در آن قرار دارد.

refering page :

این قسمت لینکی قرار دارد که احتمالا گوگل برای شناخت آدرس صفحه از آن استفاده کرده است.

Last crawl :

آخرین زمانی که خزنده ها در صفحه شما خزش کرده اند.

Crawl allowed :

اجازه یا عدم اجازه خزش به خزنده های گوگل

page fetch :

در صورتی که گوگل نتواند اطلاعات صفحه را از سرور دریافت کند عبارت failure در این قسمت نمایش داده می شود.

Indexing allowed :

در صورتی که صفحه قابل ایندکس نباشد دلیل آن در این قسمت نمایش داده می شود.

user-decleared-canonical :

کاربران اعلان کرده اند که محتویات این صفحه تکراری است.(با محتوای صفحه ای در سایت شما یا سایتی دیگر) برای رفع این موضوع از تگ canonical که در بالاتر توضیح دادیم استفاده کنید.

Google selected canonical :

مشابه گزینه بالاست با این تفاوت که خود خزنده محتویات را کپی تشخیص داده اند که بهتر است در صورت داشتن صفحه ای با محتویات کپی همانطور که در بالا گفتیم خودتان تگ canonical را به صفحه تان اضافه کنید.

بخش Enhancements :

اینجا جایی است که تنظیمات پیشرفته مربوط به صفحه تان نمایش داده می شود البته هنوز تمامی تنظیمات پیشرفته در کنسول جدید اضافه نشده است.در این بخش موارد زیر نمایش داده می شود :

 

کار با گوگل وبمستر

Mobile usability که حالات زیر را دارد :

  • page is mobile friendly
  • page is not mobile friendly
  • not data available : عدم در دسترس بودن اطلاعات جهت بررسی ریسپانسیو صفحه

AMP :

اطلاعات مربوط به فریم ورک amp در صورت استفاده در صفحه

various rich redult types :

اطلاعات مربوط به داده های ساختار بندی شده

 

پیگیری آخرین تغییرات ایجاد شده در صفحه با کنسول جستجوی گوگل (inspect a live  URL) :

در صورتی که میخواهید از آخرین تغییرات ایجاد شده بر روی صفحه سایت تان اطلاع پیدا کنید می توانید با استفاده از ابزار TEST LIVE URL این کار را انجام دهید.به عنوان مثال صفحه ای داشته اید موبایل فرندلی نبوده است و ایندکس نمی شده و حالا شما مشکل را رفع کرده اید و میخواهید اطمینان پیدا کنید که آیا الان صفحه در نتایج سرچ گوگل نمایش داده می شود یا خیر.

 

ایندکس مجدد صفحه در گوگل وبمستر تولز ( Request (re)indexing ) :

در صورتی که صفحه ای داشته اید که عیب آن را رفع کرده اید و میخواهید که مجددا گوگل آن را ایندکس کند می توانید از این ابزار استفاده نمایید.معمولا روند ایندکس صفحه از یک تا دو هفته متغیر است.

 

این بود تمام تنظیمات و جزئیاتی که شما برای کار با گوگل وبمستر باید آن ها را بلد می بودید.چون سعی ما بر این بود که همانند یک متخصص و حرفه ای کار با گوگل وبمستر را یاد بگیرید برای همین مطلب کمی طولانی شد اما در عوض مطلب به حدی خوب شد که فکر می کنم نیاز به مقاله و منبع دیگری برای اطلاعات بیشتر در این مورد ندارید و از الان می توانید عملکرد وبسایت خود را در Google Search Console با نگاه بسیار هدفمندتری دنبال کنید.فراموش نکنید بطور مرتب از کنسول جستجوی گوگل سایت خود بازدید کنید تا اگر موردی بود بتوانید قبل از اتفاقات ناخوشایند آن را رفع کنید.ضمنا اگر سوال و یا موردی در رابطه با این مقاله داشتید می توانید با ما در میان بگذارید حتما پاسخگو خواهیم بود.خسته نباشید.

منبع : novin

 

با عضویت در کانال تلگرام سعاد ، به جمع کاربرانی بپیوندید که  مطالب وردپرسی را برایشان ارسال می کنیم.

می خواهم عضو شوم