۹ استراتژی مهم برای مدیریت زمان در داخل و خارج از کلاس

۹ استراتژی مهم برای مدیریت زمان در داخل و خارج از کلاس

در مورد اینکه مدیریت زمان چیست و اینکه مدیریت زمان چه اندازه می‌تواند در نحوه ارائه محتوای درسی برای یک معلم در کلاس درس ریاضی الزامی باشد، صحبت کردیم. در این مقاله ۹ استراتژی مهم برای مدیریت زمان در داخل و خارج از کلاس را ارائه می‌دهیم که برای معلمان در طول سال تحصیلی کارآمد است.

روالی مشخص تعیین کنید.

یک کلاس بدون روال و دستورالعمل مشخص می‌تواند به کابوس مدیریت زمان معلمان تبدیل شود. تصور کنید چه حسی داشتید اگر وارد کلاس درس شوید و هیچ ایده‌ای از آنچه در طول روز انتظار دارید را نداشتید. یادگیری در چنین محیطی آشفته و دشوار خواهد بود. ایجاد روال و دستورالعمل‌‌های روشن برای یک کلاس مؤثر ضروری است و می‌تواند از مشکلات مدیریت زمان کلاس جلوگیری کند. هری وون، مربی و سخنران مشهور جهان، بهترین مسئله را بیان کرد: «مشکل شماره یک در کلاس، نظم و انضباط نیست؛ فقدان دستورالعمل و روال است.»

در آغاز سال تحصیلی، یک نکته را برای تأکید بر دستورالعمل‌هایی که کلاس شما دنبال خواهد کرد در نظر بگیرید. این مهم است که همه جریان کلاس شما را درک کنند. دانش‌آموزان باید بدانند که در کجا به دنبال تکالیف و فعالیت‌های واحد باشند، چه کارهایی باید انجام دهند و چگونگی یافتن اطلاعات درس، در حالی که شما آنها را همراهی می‌کنید. ایجاد دستورالعمل‌های واضح فوراً می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات در مدیریت زمان جلوگیری کند و اجازه می‌دهد از زمان آموزش برای یادگیری استفاده شود!

 

یک برنامه قابل مشاهده را ایجاد کنید.

 

برنامه قابل مشاهده

۹ استراتژی مهم برای مدیریت زمان در داخل و خارج از کلاس

 

طبق انتشار سال ۲۰۱۴ توسط تچل بنکز در دانشگاه ایالت سلولند و انتشارات تحقیقات علمی Inc، داشتن برنامه زمانی قابل مشاهده با ردیف‌های زمانی تنظیم‌شده در کلاس شما بسیار مفید خواهد بود تا دانش‌آموزان در طول روز به آن‌ها مراجعه کنند. دانش‌آموزان با یادآوری بصری از کارهای روزانه می‌دانند که باید انتظار چه چیزی را داشته باشند و برای آنها آماده شوند.

 

اهداف مشخصی تعیین کنید.

کارهایی را که باید انجام دهید و کارهایی را که می‌خواهید به آن‌ها برسید را در نظر بگیرید. روی اهداف کوتاه مدت و همچنین بلند مدت فکر کنید. و با استفاده از مدل SMART، اهداف مشخص خود را تعیین کنید.

اهداف شما باید شامل این موارد باشد:
Specific       خاص
Measurable  قابل‌اندازه‌گیری
Achievable  دست‌یافتنی
Realistic      واقع‌بینانه
Time-bound متعهد به زمان

دیگران خوانده اند  همکاری معلمان با همکاران پلی برای پیشرفت بیشتر دانش‌آموزان

اکنون فعالیت‌ها و کارهایی را که هر روز وقت خود را صرف آن‌ها می‌کنید در نظر بگیرید. چگونه آن‌ها برای کمک به شما در دستیابی به آن اهداف پیش می‌روند. کدام یک از آن‌ها اتلاف وقت هستند؟ چه کاری می‌توانید انجام دهید برای کاهش اتلاف وقت در فعالیت‌هایی که به شما در دستیابی به اهدافتان کمک نمی‌کند؟

 

زمان خود را برنامه‌ریزی کنید.

با اهداف روشن، اکنون می‌توانید در مورد برنامه‌ریزی نحوه گذراندن وقت خود و سازماندهی روزهای خود پیش بروید. برای اهداف بلند مدت، برنامه بلند مدت را در نظر بگیرید. یک برنامه‌ریز ماهانه را دانلود کنید یا از یک اپلیکیشن برنامه‌ریز استفاده کنید تا به شما کمک کند یک مرور کلی از مراحل مورد نیاز برای دستیابی به آن اهداف را داشته باشید.

این همچنین به شما کمک می‌کند بتوانید هر روز پیش‌بینی کنید و بدانید که چگونه روز خود را در رسیدن به اهدافتان می‌گذرانید. اول صبح یا شب قبل از خواب برنامه‌ریزی کنید. بدانید که چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست و از اولویت‌های انجام وظایف خود در روز، آنچه را که به شما در دستیابی به اهداف خود کمک می‌کند، آگاه باشید.

لیستی از کارها‌یتان داشته باشید و لذت ببرید؛ بعد از انجام دادن هر آیتم با تیک زدن روی آن، حس رضایت از خود را دارید؛ و شما احساس مولد بودن می‌کنید و در نتیجه وقتی یک مرور شفاف‌تری ازآنچه کاملاً انجام داده‌اید را دارید، اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت.

 

یاد بگیرید که نه بگویید

احساس نکنید که باید هر آنچه به شما واگذار شود را به عهده بگیرید. اولویت‌های خود را در نظر بگیرید و اینکه چگونه یک کار جدید ممکن است کمک‌کننده یا بازدارنده در رسیدن به اهداف شما باشد. این کار یا فعالیت جدید چگونه می‌تواند در برنامه‌های شما سازگار باشد؟

 

در مورد برنامه‌ریزی درسی هوشمند باشید.

 

برنامه‌ریزی هوشمند

۹ استراتژی مهم برای مدیریت زمان در داخل و خارج از کلاس

 

بسیاری از معلمانی از زمانی که برای برنامه‌ریزی دروس خود صرف می‌کنند، شکایت دارند. اگرچه برنامه‌ریزی دروس کار خوبی است، اما ساعت‌ها وقت صرف کردن برای برنامه‌ریزی یک درس ۳۰ دقیقه‌ای و سپس انجام  هر روزه آن کار می‌تواند واقعاً زندگی هر معلمی را مختل کند.

ارائه پاورپوینت جذاب که برای تهیه آن سه ساعت وقت صرف کرده‌اید، ممکن است واقعاً گیرا باشد و یا ساخت کارت‌های بازی خلاقانه که دو ساعت برای طراحی آن زمان گذاشته‌اید و یک ساعت دیگر برای چاپ، برش و ورقه ورقه کردن آن، ممکن است بسیار سرگرم‌کننده باشد، اما به عنوان یک نتیجه از آن فعالیت‌ها واقعاً چقدر یادگیری اتفاق افتاده است؟

دیگران خوانده اند  استراتژی معلمان حرفه‌ای در شناسایی و رفع بدفهمی دانش‌آموزان

در نهایت، دانش‌آموزان ما برای یادگیری در کلاس هستند و اگرچه اندازه‌گیری یادگیری در واقع ممکن است دشوار باشد، با این وجود مهم است که ما نسبت زمان به یادگیری را در نظر بگیریم: آیا مدت زمانی که ما برای تهیه یک فعالیت صرف می‌کنیم که در واقع منجر به یادگیری خواهد شد، ارزش آن ورودی در یادگیری را دارد؟ آیا واقعاً یک پاورپوینت گیرا منجر به یادگیری بیشتر از ارائه همان درس روی تخته سیاه خواهد شد؟

باوجوداینکه طراحی و ساخت کارت‌های بازی نیاز به خلاقیت و ابتکار دارد و کاری باارزش است ولی برای معلم پرتلاش ممکن است این دو ساعت در جای دیگری، بهتر سپری شود. مطالب درسی زیادی برای چاپ و استفاده برای معلمان مشغول به‌صورت آنلاین وجود دارد، بنابراین به گروه‌های مربوط به فیس بوک و حساب‌های توییتر توجه کنید که مرتباً لینک‌هایی به مطالب آموزشی برای دانلود کردن دارند. وب‌سایت‌های مفید را علامت‌گذاری کنید و یک پوشه سازمان‌یافته از نسخه‌های چاپی / برگه‌های استفاده‌شده را نگه دارید تا بتوانید در آینده دوباره از آن‌ها استفاده کنید.

 

موضوعات غیر ضروری.

نانسی باریل مدرس و برنده جایزه MAED می‌گوید: چند سال پیش، بوستون بزرگترین بارش برف فصلی خود را در تاریخ داشت؛ ۱۰۸.۶ اینچ! من دلهره داشتم زیرا باید مطمئن می‌شدم که دانش‌آموزان من برای امتحان دولتی آماده بودند که چند هفته کوتاه باقی‌مانده بود. هنگامی که سرانجام به مدرسه بازگشتیم، من می‌دانستم که باید سرعت کار را بالا ببرم تا کلاس در مسیر خود قرار گیرد؛ بنابراین، من برنامه درسی را ساده‌تر کردم و از مهم‌ترین مهارت‌ها استفاده کردم و از هر دقیقه از کلاس بهره بردم.

وقتی فهمیدم کلاس من بالاترین صدک رشد را در آن سال بدست آورده است، شوکه شدم و معتقدم که دلیل آن، این است که بیشتر روی مهارت‌های اساسی متمرکز شده‌ام. در حال حاضر، فارغ از توافق برفی، اطمینان دارم که در هر درس بر مهارت‌هایی که برای مؤفقیت دانش‌آموزانم ضروری است، تمرکز دارم.

تمام درس‌های خود را ارزیابی کرده و از هرگونه موضوع فرعی و غیرضروری خلاص شوید. باگذشت زمان، می‌توانید تشخیص دهید که کدام مباحث قدرتمند، کدام یک ضعیف‌تر و کدام یک نیاز به کمی کار بیشتر دارند تا مطمئن شوید که آن‌ها واقعاً در یادگیری دانش‌آموزان تأثیرگذار هستند.

دیگران خوانده اند  صبر مؤلفه‌ای در معلمان برای پذیرش تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان

 

در مورد نمره‌گذاری هوشمند باشید

یکی دیگر از فعالیت‌های وقت‌گیر که اغلب معلمان از آن شکایت می‌کنند، نمره‌گذاری به تکالیف و ارزیابی‌ها است. متأسفانه، در مورد نمره‌گذاری که لذت‌بخش است چیز زیادی وجود ندارد و بهترین کار این است که در مورد آن هوشمند باشید.

– اگر نمره‌گذاری عینی است (به عنوان مثال یک پاسخ درست یا غلط وجود دارد)، پس نمره‌گذاری را به خود دانش‎آموزان واگذار کنید. برای آنکه مطمئن شوید که انصاف را رعایت کردید، می‌توانید برگه هر یک را به خودش بدهید. فایده دیگر این است که دانش‌آموزان احتمالاً اطلاعات بیشتری را از نمره‌گذاری مطالب خود کسب می‌کنند زیرا این امر آن‌ها را وادار می‌کند اشتباهات احتمالی و دلایل پاسخ‌های درست را بررسی کنند.
– برنامه‌ریزی و تعیین ضرب‌الاجل را برای نمره‌گذاری تکالیف و ارزیابی‌ها انجام دهید، به‌گونه‌ای که با انبوه کار که یکباره به عهده می‌گیرید، باقی نمانید.
– به‌جای اینکه همه کارها را تا آخرین لحظه رها کنید، هر بار برای نمره‌گذاری حجم کمی از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. داشتن فشار روانی از این که شما انبوهی از ارزیابی‌های تصحیح‌نشده دارید، نه تنها باعث عذاب خودتان می‌شود بلکه به احتمال زیاد باعث تعلل بیشتر شما خواهد شد.

 

اتلاف وقت را از بین ببرید. 

در هر روز چه اتلاف وقتی می‌کنید؟ آیا در سایت دیوار در حال جستجو برای چیزهایی هستید که شما نیازی به آن ندارید؟ آیا به‌روزرسانی‌های فیس بوک را بررسی می‌کنید، به عکس‌های اینستاگرام نگاه می‌کنید یا فیلم‌های YouTube را دنبال می‌کنید؟ یا آیا درگیر در چت‌های تلگرام و ایمیل‌های زنجیره‌ای غیرمولد هستید که چیزی جز ناامیدی ایجاد نمی‌کند؟ آیا متوجه خودتان شده‌اید که توجهتان را بین تلاش برای تماشای تلویزیون و بازی کردن در تلفن خود معطوف کرده‌اید؟
این مهم است که (الف) آگاه شوید که هربار روی چه چیزی وقت خود را صرف می‌کنید. به یاد داشته باشید اگر واقعاً استراحت می‌کنید و این عمل به شما آرامش می‌دهد، پس این کار شما اتلاف وقت نیست و می‌توان با عنوان «زمان من» طبقه‌بندی شود. با این حال، اگر واقعاً این عمل شما را آرام نمی‌کند، وقت آن است که آن را از روز خود حذف کنید.

سپس، (ب) قوانین خاصی را تنظیم کنید که به شما در از بین بردن حواس‌پرتی‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال، تصمیم بگیرید که وقتی در حال تصحیح برگه هستید، آفلاین بمانید. یا وقتی قصد استراحت دارید، یک قانون فشرده نداشته باشید.

 

منابع:

https://study.com/blog/time-management-for-teachers-in-out-of-the-classroom.html

https://www.etprofessional.com/top-ten-time-management-tips-for-teachers