۷ استراتژی برای تقویت عزت‌نفس و مقاومت در دانش‌آموزان

امتیاز 1.50 ( 2 رای )

۷ راه برای تقویت عزت‌نفس و مقاومت در دانش‌آموزان

با تقویت عزت‌نفس و مقاومت در دانش‌آموزان، آن‌ها را به مهارت‌های مهم و لازم برای موفقیت اجتماعی و تحصیلی مجهز می‌کنید. در این مقاله هفت استراتژی کلیدی را داریم که می‌توانید با رشد این نقاط قوت در دانش‌آموزان یک محیط کلاسی مثبت ایجاد کنید.

 

دانش‌آموزان را آنگونه که هستند بپذیرید

 

پذیرش فردیت دانش‌آموزان

 

هر دانش‌آموز منحصربه‌فرد است، اما گاهی اوقات، حتی معلمانی که از این ایده استقبال می‌کنند، ممکن است با دانش‌آموزان خود طوری رفتار کنند که گویا آن‌ها یک گروه همگن هستند. هنگامی‌که دانش‌آموزان در یک محیط یادگیری قرار می‌گیرند که به اسم «عدالت»با همه یکسان رفتار می‌شود، می‌تواند تأثیر منفی بر عزت‌نفس بگذارد.

دانش‌آموزانی که نیازهایشان برآورده نشود ممکن است احساس کنند که از آن‌ها استقبال نمی‌شود، یا این‌که آن‌ها با زیر پا گذاشتن انتظارات، معلم را ناامید می‌کنند.

راه‌حل چیست؟ انتظارات، اهداف و توافقات واقع‌بینانه را تنظیم کنید که به نقاط قوت و نیازهای منحصربه‌فرد هر دانش‌آموز پاسخ داده و به آن‌ها در موفقیت کمک کند. با شروع سال تحصیلی جدید، اختلافات بین همه دانش‌آموزان خود را مورد بحث‌وگفتگو قرار دهید و ثابت کنید انتظارات متفاوتی از نظر میزان و نوع کار انجام شده توسط هر دانش‌آموز وجود خواهد داشت. ممکن است بگویید:

پذیرش فردیت هر دانش‌آموز و پرداختن صریح به موضوع عدالت، به ایجاد یک محیط یادگیری که طبیعتاً باعث تقویت عزت‌نفس و مقاومت شده کمک می‌کند. شما می‌توانید نیازهای هر دانش‌آموز را بدون ناراحتی دانش‌آموزان دیگر برآورده کنید – و با آموزش تفاوت‌های فردی به دانش‌آموزان، تحمل و پذیرش را در کلاس خود پرورش دهید.

 

 

به دانش‌آموزان کمک کنید تا احساس مسئولیت کنند

 

تقویت احساس مسئولیت

 

اجتماع راه بسیار خوبی برای ایجاد عزت‌نفس و مقاومت دانش‌آموزان است. وقتی دانش‌آموزان برای مشارکت در اجتماع تشویق می‌شوند، به آن‌ها احساس مالکیت و غرور می‌بخشد. به دنبال نقاط قوت، علائق و جوایز ویژه در دانش‌آموزان خود باشید و در تبدیل این جوایز به مسئولیت‌هایی که می‌توانند بر عهده بگیرند، کمک کنید.

 

 

حس مالکیت دانش‌آموزان را افزایش دهید

احساس حس مالکیت

بسیار وسوسه‌انگیز است که در حل مسئله، جواب را بلافاصله به دانش‌آموزان گفت؛ اما بهتر است که به آن‌ها فرصت دهید تا مسائل را خودشان حل کنند. اینکه دانش‌آموزان به این باور برسند که آن‌ها می‌توانند تا حدودی کنترل زندگی خود را در دست‌گیرند، می‌تواند باعث تقویت عزت‌نفس و مقاومت آن‌ها شود.

احساس حق مالکیت و کنترل دانش‌آموزان خود را با ارائه فرصت‌های تصمیم‌گیری، از انتخاب مسائل مشق شب تا روش‌های طوفان مغزی برای یک مسئله در کلاس، تقویت کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر کلاس شما مشکلی مداوم دارد که دانش‌آموزان با سربه‌سر گذاشتن یکدیگر سرگرم می‌شوند، روش زیر را به‌جای یادآوری‌های کلامی مداوم امتحان کنید:

۱) از دانش‌آموزان بپرسید که آیا آن‌ها فکر می‌کنند که اذیت کردن بقیه در کلاسشان مشکل‌ساز است (اگر دانش‌آموزان می‌گویند نه، از پاسخ آن‌ها برای بحث در مورد چرایی و چگونگی ایجاد سرگرمی دیگران با محیط یادگیری مثبت استفاده کنید)

۲) از دانش‌آموزان بخواهید راه‌حل‌های ممکن برای حل مشکل را در نظر بگیرند

۳) راه‌حلی را که به نظر می‌رسد مؤثر باشد، جستجو کنید

ترغیب دانش‌آموزان برای حل مشکلات به‌تنهایی به معنای این نیست که شما نباید راه‌حلی پیشنهاد دهید (یا در یک بحران واقعی مداخله کنید)؛ اما غالباً راه‌حل‌هایی که توسط دانش‌آموزان طراحی می‌شود موفق‌تر از راه‌حل‌های بزرگسالان هستند. مشارکت فعال دانش‌آموزان به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس مالکیت و توانمندسازی را در خود کنترل کرده و از این طریق عناصر مهم در تقویت عزت‌نفس و مقاومت را ایجاد کنند.

 

 

به دانش‌آموزان در ایجاد انضباط خود کمک کنید

دانش‌آموزانی که در ایجاد نظم و انضباط خود مشکل دارند در تقویت عزت‌نفس و مقاومت ضعیف عمل می‌کنند. این دانش‌آموزانی هستند که «قبل از فکر کردن به آن‌ها عمل می‌کنند» و اغلب مخالف محدودیت‌ها، قوانین و ساختار هستند. برای افزایش درک نیاز به قوانین – و انگیزه پیروی از آن‌ها – دانش‌آموزان خود را در فرآیند ایجاد قوانین کلاس درگیر کنید. در اوایل سال، ممکن است از دانش‌آموزان خود بپرسید:

۱) فکر می‌کنید دانش‌آموزان و همچنین معلمان برای برقراری آرامش در کلاس باید از چه قوانینی پیروی کنند

۲) بهترین راه‌ها برای به خاطر داشتن این قوانین چیست تا آن‌ها را به هم دائماً یادآوری نکنند

۳) اگر کسی (ازجمله معلم) یک قانون را فراموش کند، چه عواقبی باید داشته باشد.

هنگامی‌که دانش‌آموزان به ایجاد قوانین کمک می‌کنند، به احتمال زیاد آن‌ها را به خاطر خواهند سپرد و پیروی می‌کنند. (این بدان معنا نیست که کلیه قوانین کلاس قابل‌مذاکره است. برای مثال باید مقررات و اصول اساسی برای امنیت را تعیین کنید.)

 

 

ارتقاء مهارت‌های دفاع از خود

مهارت‌های قوی در دفاع از خود منجر به اعتمادبه‌نفس بیشتر می‌شود، اما بسیاری از دانش‌آموزان با چالش‌های یادگیری یا رفتاری ممکن است برای توسعه این مهارت‌ها دست‌وپنجه نرم کنند. چگونه می‌توانید توانایی دانش‌آموزان خود را در برقراری ارتباط با معلمان و دفاع از نیازهای آن‌ها تقویت کنید؟ شما می‌توانید این مراحل را امتحان کنید:

  • شما یا مشاور مدرسه می‌توانید به‌طور جداگانه با دانش‌آموز در مورد نیازهای یادگیری‌شان صحبت کنید تا از نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز آگاه شوید.
  • روش‌هایی را که به‌وسیله آن‌ها دانش‌آموزان باید با معلم خود یا سایر کارکنان مدرسه نزدیک شوند را شناسایی کنید.
  • جلسات پیگیری را ترتیب دهید تا دانش‌آموز بتواند در مورد نتایج تلاش‌های اولیه خود در برقراری ارتباط گزارش کند.

 

 

بازخورد مثبت و تشویق را ارائه دهید

 

تشویق و بازخورد مثبت

 

وقتی تشویق، ارتباط و قدردانی واقعی را به دانش‌آموزان خود ارائه می‌دهید، روشی قدرتمند برای پرورش و تقویت عزت‌نفس و مقاومت را به آن‌ها عرضه می‌کنید. هرچند اغلب اوقات، توجه به رفتارهای منفی دانش‌آموزان معطوف می‌شود و ویژگی‌های مثبت و نقاط قوت آن‌ها به‌طور شایسته شناسایی و پرورش داده نمی‌شود.

حمایت و تشویق عاطفی روش‌های ساده و بسیار مؤثر برای تقویت عزت‌نفس و مقاومت دانش‌آموزان است. یک تلاش مداوم داشته باشید تا بیشتر از نقاط منفی آن‌ها روی نقاط مثبت دانش‌آموزان تمرکز کنید با کلمات و اعمال خود از آن‌ها حمایت کنید.

لازم نیست آن‌ها حرکات بزرگی باشند: فقط نوشتن یک یادداشت کوچک بر روی برگه دانش‌آموز با تحسین تلاش او می‌تواند انگیزه و احساس خود ارزشی را افزایش دهد. این تشویقات کوچک مخصوصاً برای دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری ضروری است، دانش‌آموزانی که با کند شدن پیشرفت خود احساس دلسردی می‌کنند.

 

 

به دانش‌آموزان بیاموزید که با اشتباهات و شکست‌ها کنار بیایند

ترس از شکست یک عنصر قدرتمند است. اکثر افراد در مورد اشتباهات احتمالی خود در مقابل دیگران نگران می‌شوند. اجازه ندهید که ترس از اشتباه و شکست بر موفقیت دانش‌آموزان شما تأثیر بگذارد – زودتر از آن برای شکل‌گیری تجارب یادگیری‌شان مداخله کنید.

در آغاز سال تحصیلی، از کلاس خود بپرسید: «چه کسی احساس می‌کند که امسال اشتباه کند یا چیزی را در کلاس نفهمد؟» دست خود را بی‌درنگ بلند کنید و سپس بحثی در مورد اینکه چگونه ترس از اشتباه بر یادگیری در کلاس تأثیرگذار است را شروع کنید.

کلاس را در حل مسئله درگیر کنید با پرسیدن چنین سؤالاتی، “شما به‌عنوان معلم و دانش‌آموزان نیز به‌عنوان اعضای کلاس چه‌کاری می‌توانید انجام دهید تا ترس از شکست به حداقل برسد؟”

در طول سال، نحوه پاسخگویی شما به بدفهمی دانش‌آموزان چگونه است؟ آیا بعضی‌اوقات بیش‌ازحد واکنش نشان می‌دهید؟ اظهاراتی را در کلاس یا روی برگه‌ها داشته‌اید که بیشتر از اینکه برای دانش‌آموزان سودمند باشد به آن‌ها لطمه زده است؟ از قطع سخنان مانند «چند بار مجبورم درس را تکرار کنم؟» یا «آیا شما با دقت گوش کردید؟» یا «اگر شما فقط سخت تلاش می‌کردید نتیجه خوب می‌گرفتید». گفتن جمله زیر بسیار اثربخش‌تر است

«فکر می‌کنم که این روش خیلی طولانی و بسیار گیج‌کننده است. بیایید باهم به دنبال راهی برای فهم راحت‌تر این مطلب باشیم.»

واکنش شما به پاسخ‌های اشتباه دانش‌آموزان چگونه است؟ آیا اگر دانش‌آموز پاسخی را نمی‌داند یا اشتباه می‌کند، بلافاصله در جستجوی پاسخ صحیح به دانش‌آموز دیگری می‌روید؟ در مواجه با چنین شرایطی سعی کنید چیزی مانند این را بگویید، «بیایید چگونگی حل آن مسئله را مرور کنیم.» استفاده از اشتباه دانش‌آموز به‌عنوان یک فرصت یادگیری، این پیام که دانش‌آموزان از اشتباهات یاد می‌گیرند را تقویت می‌کند.

 

 

منبع:

ttps://blog.brookespublishing.com/7-ways-to-foster-self-esteem-and-resilience-in-all-learners/