۶ مرحله مهم برای ایجاد محیط یادگیری مثبت در کلاس درس

با ایجاد محیط یادگیری مثبت، ارتباطی مؤثر و حرفه‌ای با دانش‌آموزان خود داشته باشیم 

محیط‌ یادگیری مثبت و مولد برای موفقیت تحصیلی، عاطفی و اجتماعی دانش‌آموزان در مدرسه مهم است. متأسفانه، محیط‌ یادگیری مثبت فقط به تنهایی اتفاق نمی‌افتند – بلکه باید چنین محیطی ایجاد شوند. مؤلفه‌های بسیاری وجود دارد که به ایجاد یک محیط یادگیری مثبت برای دانش‌آموزان می‌پردازند.

در آغاز، محیط‌های یادگیری مثبت باید شرایط ایمنی را فراهم کنند، جایی که ریسک‌پذیری تشویق می‌شود، مکالمه مؤثق و آزاد وجود دارد، اعتماد و احترام تقویت می‌شود و تعامل مثبت معیار است.

بهترین زمان برای شروع ایجاد یک محیط یادگیری مثبت در کلاس شما در روزها، هفته‌ها و ماه‌های اول سال تحصیلی است – اما برای شروع هرگز دیر نیست.

در زیر، استراتژی عمل مثبت و چندین نکته ساده را بررسی خواهیم کرد که معلمان، مربیان و حتی والدین می‌توانند از آن‌ها برای ایجاد یک محیط یادگیری مثبت و مولد برای دانش‌آموزان استفاده کنند. با اجرای این راهکارها، شما می‌توانید نیاز به محیط‌های یادگیری مثبت، که موجب بهبود عملکرد تحصیلی می‌شوند، را با توانایی ارتقاء سلامت اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان و پیشرفت در داخل و خارج از کلاس تلفیق کنید.

 

 انگیزه ذاتی

 

مرحله اول – یادگیری را مرتبط کنید

هرچه موضوع یا عنوان درس به موفقیت و خوشبختی دانش‌آموزان مربوط باشد، آن‌ها در فرآیند یادگیری بیشتر درگیر می‌شوند. در کل، هنگام تدریس ریاضی راه‌هایی برای تطبیق درس یا سخنرانی با علائق دانش‌آموزان پیدا کنید.

همچنین در صورت امکان می‌توانید علائق، استعدادها و سبک‌های یادگیری هر دانش‌آموز را کشف کنید که بسیار به شما کمک می‌کند. به‌عنوان منابع اجازه می‌دهد، روش‌ها و راهکارهای تدریس را با نیازهای دانش‌آموزان به‌صورت فردی منطبق نموده و درنهایت خواهید دید که دانش‌آموزان بیشتر متوجه و درگیر درس می‌شوند.

 

 

مرحله دوم – تدوین آیین‌نامه رفتار

اگر دانش‌آموزان درک واضح و موافقی از رفتارهای مثبت و منفی نداشته باشند، ایجاد محیط یادگیری مثبت در کلاس و مدرسه دشوار است. اولین قدم برای ایجاد آیین‌نامه آن است که از دانش‌آموزان بپرسید که دوست دارند چگونه با آن‌ها رفتار شود.

از این سؤال دانش‌آموزان باید بتوانند با روش طوفان ذهنی، فهرستی از رفتارهایی را که معتقدند قابل‌احترام، مهربان، منصف و شایسته هستند را تهیه کنند. در این مرحله، دانش‌آموزان و معلمان باید با هم به توافق برسند که رفتار با دیگران به روشی که هر یک از ما می‌خواهیم با ما رفتار شود بهترین آیین‌نامه رفتاری است و باید زمینه را برای رفتارهای مناسب در کلاس فراهم کند.

 

 

مرحله سوم – برنامه درسی اقدامات مثبت را بکار بگیرید

خیلی خوب می‌شود اگر همه دانش‌آموزان درک یکسانی از رفتارهای مثبت با یکدیگر داشته باشند، اما این‌گونه نیستند. دانش‌آموزان با پیش‌زمینه‌های متنوع خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به مدرسه می‌آیند. این عوامل و عوامل مؤثر دیگر، دیدگاه دانش‌آموزان را در مورد آنچه مناسب و نامناسب است، شکل می‌دهد.

این مهم است که دانش‌آموزان رفتارهای مثبت را به شیوه‌ای مداوم و منظم در مدرسه و کلاس یاد بگیرند. تدوین برنامه درسی اقدامات مثبت، یکی از مؤثرترین روش‌ها برای آموزش و القای تدریجی در رفتارهای مثبت دانش‌آموزان است. برنامه درسی مثبت باید به دانش‌آموزان آموزش دهد:

  • این اقدامات مثبت منجر به احساس خوب و تصویر مثبت می‌شود.
  • اقدامات مثبت مانند تغذیه، ورزش خاص و خواب که به بدن سالم منجر می‌شود.
  • اقدامات مثبت مانند حل مسئله، تصمیم‌گیری و مهارت‌های تفکر باعث رشد مغز شده و ما را باهوش‌تر می‌کند.
  • اقدامات مثبت مانند مهربانی، زندگی با قانون طلایی و احترام گذاشتن به ما این امکان را می‌دهد تا با دیگران همراه شویم.
  • اقدامات مثبت مانند مدیریت زمان و مدیریت احساسات به ما کمک می‌کند تا امور خودمان را بهتر مدیریت کنیم.
  • اقدامات مثبت مانند پذیرش اشتباه و مسئولیت‌پذیری در وظایف خود به ما این امکان را می‌دهد تا با دیگران و خودمان صادق باشیم.
  • اقدامات مثبت مانند تعیین هدف که منجر به رشد و پیشرفت شخصی می‌شود.

اقدامات مثبت منجر به رفتارهای مثبت می‌شود که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نسبت به خود و دیگران احساس خوبی داشته باشند.

 

مرحله چهارم – به دانش‌آموزان کمک کنید تا انگیزه ذاتی را توسعه دهند

احساس خوب در مورد خودشان یک انگیزه ذاتی برای دانش‌آموزان است- به‌ویژه دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی – و اقدامات مثبت به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند؛

بنابراین، چگونه به دانش‌آموزان کمک می‌کنید که به‌طور مداوم درگیر اقدامات مثبت شوند؟ اولاً، اعمال همیشه بر افکار مقدم می‌شوند. دوماً، اعمال و رفتارها معمولاً با افکار سازگار هستند. سوماً، احساساتی که دانش‌آموزان نسبت به خودشان تجربه می‌کنند تا حدود زیادی بر اساس اعمال‌شان پایه‌گذاری می‌شوند.

با کمک به دانش‌آموزان، آن‌ها می‌آموزد که با تغییر یک فکر منفی به مثبت می‌توانند اقدامات مثبتی ایجاد کنند و این‌که اقدامات مثبت به آن‌ها کمک می‌کند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند و این احساس یک انگیزه ذاتی قدرتمند است.

اقدامات مثبت

 

مرحله پنجم – تقویت رفتارهای مثبت

شناخت و تقویت رفتارهای مثبت یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ایجاد اقدامات مثبت در دانش‌آموزان، تقویت انگیزه ذاتی و ایجاد محیط یادگیری مولد و مثبت است. لوح‌های تقدیر، برچسب‌ها، جوایز اسباب‌بازی و سایر سیستم‌های پاداش راه‌های خوبی برای شناخت دانش‌آموزان و تقویت رفتار مثبت و موفقیت در کلاس است.

بااین‌وجود، کمک به دانش‌آموز برای ایجاد ارتباط بین رفتار مثبت و احساس خوب مهم است. وقتی دانش‌آموزان بین رفتار مثبت و احساسات خوب رابطه برقرار می‌کنند و به ایجاد اقدامات مثبت ادامه می‌دهند، احساس خوبی در مورد خودشان ایجاد می‌کنند، انگیزه ذاتی تقویت می‌شود و دانش‌آموزان به تولید اقدامات مثبت‌تر و نمایش رفتارهای مثبت ادامه می‌دهند.

 

 

مرحله ششم – همیشه به‌طور مثبت پاسخ دهید

مثبت بودن مؤلفه اصلی یک محیط یادگیری مثبت است. تعامل مثبت با دانش‌آموزان، نمایش رفتارهای مثبت و حفظ نگرش مثبت از مهم‌ترین اقدامات برای ایجاد یک محیط یادگیری مثبت و داشتن دانش‌آموزان موفق است.

صرف‌نظر از شرایط و موقعیت، همیشه راهی وجود دارد که به طرز مثبتی به آن پاسخ دهید و با دانش‌آموزان با روشی مثبت تعامل برقرار کنید.

آموزش دانش‌آموزان در مورد چگونگی برقراری ارتباط و تعامل با یکدیگر با روشی مثبت نیز برای تقویت محیط یادگیری مثبت در کلاس مهم است. مثبت بودن یکی از قوی‌ترین عوامل در تغییر برای ایجاد و حفظ محیط یادگیری مثبت در مدرسه و کلاس است.

 

 

منبع:

https://www.educationcorner.com/building-a-positive-learning-environment.html