چگونگی مدیریت زمان در کلاس درس ریاضی

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان بسیار مهم است زیرا به شما در اولویت‌بندی کار خود کمک می‌کند. بعدازاینکه لیست کارهای روزانه خود را مرتب کردید، باید ابتدا مشخص کنید که باید چه کاری انجام دهید. مواردی که مهم هستند باید اولین کارهایی باشند که باید با آن‌ها روبرو شوید. آیا دانش‌آموزان باید ابتدا این درس را بیاموزند یا این فعالیت را ابتدا انجام دهند؟

مدیریت زمان، به شما کمک می‌کند کارهای بیشتری را در زمان کمتری انجام دهید. هنگامی که وظایف و زمان خود را مشخص می‌کنید، می‌دانید چه مدت زمانی را می‌توانید در انجام یک کار مشخص قرار دهید.

کاوچک و اگل (۲۰۰۸) در متن مقدماتی کتاب خود درباره آموزش، مدیریت کلاس را از نظر مدیریت زمان توضیح می‌دهند. از نظر آن‌ها، هدف از مدیریت کلاس نه تنها حفظ نظم بلکه بهینه‌سازی یادگیری دانش‌آموزان است. مشکلات نظم و انضباط به طور کلی وقتی رخ می‌دهد که دانش‌آموزان در کلاس کاری برای انجام دادن ندارند. برای تمرکز آن‌ها، معلمان باید برنامه‌های مختلف زمان را در کلاس برنامه‌ریزی کنند.

 

مدیریت زمان

 

زمان‌بندی کلاس

آن‌ها زمان کلاس را به چهار دسته همپوشانی تقسیم می‌کنند، یعنی زمان اختصاص داده‌شده، زمان آموزشی، زمان درگیر و زمان یادگیری علمی.

 

زمان یادگیری علمی

زمان یادگیری علمی زمانی اتفاق می‌افتد که دانش‌آموزان ۱) به طور فعال شرکت می‌کنند و ۲) در فعالیت‌های یادگیری موفق هستند. زمانی را که معلمان ثابت می‌کنند دانش‌آموزان مطالب را یاد گرفته‌اند یا مهارت خاصی را به دست آورده‌اند. مدیریت اثربخش کلاس درس، زمان یادگیری علمی را به حداکثر می‌رساند.

زمان اختصاص‌یافته

زمان اختصاص‌یافته کل زمان اختصاص داده‌شده برای تدریس، یادگیری، روال‌های معمول در کلاس، بررسی حضوروغیاب و ارسال پیام یا ارائه اطلاعیه است.

دیگران خوانده اند  معلم خلاق و ایده پرداز، ریاضیات را جذاب و دوست‌داشتنی می‌کند

زمان اختصاص‌یافته نیز همان چیزی است که در برنامه هر دانش‌آموز ظاهر می‌شود، به عنوان مثال شنبه ۸:۳۰ تا ۱۰ حسابان و سه‌شنبه ۱۰ تا ۱۱:۳۰ هندسه.

زمان درگیر

زمان درگیری نیز به زمان کار گفته می‌شود. در طول زمان درگیر، دانش‌آموزان به طور جدی در فعالیت‌های یادگیری شرکت می‌کنند – پرسش و پاسخ به سؤالات، تکمیل برگه‌ها و تمرینات، تهیه طرح کلاسی و ارائه آن.

زمان آموزشی

 

مدیریت زمان

 

زمان آموزشی چیزی است که پس از اتمام مراحل معمول کلاس درس باقی می‌ماند؛ یعنی زمانی که در حقیقت تدریس و یادگیری انجام می‌شود. معلمان ممکن است دو یا سه دقیقه برای رفع اشکال در کلاس حاضر شود؛ مثلاً قبل از شروع آموزش آن‌ها. مدت زمانی که معلم برای انجام کارهای روزمره اختیار می‌کند که می‌تواند آموزش کلاس را به شدت محدود کند. معلمان باید در مدیریت کلاس دست به کار شوند تا مؤثر باشد.

هر بخش از زمان در کلاس، هر چقدر کوتاه باشد، باید برنامه‌ریزی شود. روال‌های (دستورالعمل) قابل پیش‌بینی به بخش‌های زمانی در کلاس کمک می‌کند. روال‌های پیش‌بینی پذیر معلم شامل فعالیت‌های آغازین است که انتقال مفهوم را به کلاس آسان می‌کند. روال‌های پیش‌بینی پذیر برای دانش‌آموزان نیز کار با همکلاسی، کار گروهی و کار مستقل است.

 

معلمان برای اجرای یک کلاس مؤفق باید ثبات داشته باشند. یادآوری انتظارات و رفتارهای قابل قبول به دانش‌آموزان ضروری است. اهداف برای دانش‌آموزان و کلاس درس باید طولانی مدت و ثابت باشد نه اینکه روز به روز تغییر کند. قوانین مهم در کلاس برای اجرای انضباط شامل احترام به همه افراد، پیروی از کلیه قوانین مدرسه، به موقع حاضر شدن و آمادگی برای کلاس است. درنهایت، ثبات یعنی صبور بودن با همه دانش‌آموزان، صرف نظر از توانایی‌های آن‌ها.

دیگران خوانده اند  همکاری معلمان با همکاران پلی برای پیشرفت بیشتر دانش‌آموزان

معلمان حرفه‌ای با توجه با سازماندهی که از قبل روی محتوای آموزشی خود داشته‌اند، زمان کلاس را به‌گونه‌ای مدیریت می‌کنند تا بتوانند انواع ابزار آموزشی همچون بازی، کار گروهی و ابزار فناوری و مطالب متنوع برای توضیح دروس جدید استفاده کنند؛

آن‌ها می‌دانند که کدام روش‌های تدریس را بکار گیرند تا متناسب با موضوع و زمان در دسترس آنها باشد و نیز می‌دانند چه زمان، چه نوع آموزش فردی لازم است.

 

 

نکته‌ی مدیریتی برای معلمان حرفه‌ای

 

مدیریت زمان

 

قانون دو دقیقه‌ای را اعمال کنید. در کتاب «گرفتن کارها انجام می‌شود» دیوید آلن، او پیشنهاد می‌کند که قانون دو دقیقه‌ای را برای هر کاری انجام دهیم، یعنی اگر کاری برای تکمیل شدن کمتر از دو دقیقه زمان ببرد، اکنون این کار را انجام دهید. اگر بخواهید بعداً این کار را انجام دهید بیش از دو دقیقه طول می‌کشد.

من این قانون را برای پاسخ دادن به سؤالات در ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی، رسیدگی به درخواست‌های سرپرست، فتوکپی / چاپ برگه‌ها و حتی کارهای روزمره خانگی (به عنوان مثال بیرون بردن سطل زباله، شستشو) اعمال می‌کنم.

علاوه بر این قانون دو دقیقه‌ای سنتی، من یک تنوع آن را در کارهایی اعمال می‌کنم که بیش از دو دقیقه زمان می‌برد. وقتی کار بزرگتری پیش روی من است و من انگیزه‌ای برای انجام آن ندارم، به خودم می‌گویم که من کار را شروع می‌کنم و این کار را در عرض فقط دو دقیقه انجام می‌دهم. من اغلب بیش از دو دقیقه این کار را انجام می‌دادم و وقتی روز بعد با این کار روبرو می‌شدم، خوشحال بودم که می‌دیدم برخی از آن قبلاً انجام‌شده است و انگیزه بیشتری برای اتمام کار داشتم، بنابراین مشکل بی‌تحرکی را حل می‌کردم.

دیگران خوانده اند  اهمیت ارتباط خوب معلم با والدین تأثیرگذار بر پیشرفت دانش‌آموز

وقتی شما در کلاس زمان بیشتر ازآنچه انتظار داشته‌اید اضافه می‌آورید، می‌توانید قانون دودقیقه‌ای را اعمال کنید و از آن برای شروع پروژه‌های کلاسی استفاده کنید و استفاده مناسب از این زمان‌های کوتاه داشته باشید.

بنابراین من به قانون دو دقیقه‌ای این را اضافه می‌کنم که: اگر کاری دارید که بیش از دو دقیقه طول می‌کشد، قبل از پایان روز آن را شروع کنید و دو دقیقه از آن را انجام دهید.

 

منابع:

https://www.weareteachers.com/teacher-time-management-secrets/

https://www.wgu.edu/heyteach/article/the-3-biggest-classroom-time-management-issues1809.html