همکاری معلمان با همکاران پلی برای پیشرفت بیشتر دانش‌آموزان

ایجاد همکاری معلم با همکاران 

روابط شما با همکاران معلم‌تان احتمالاً به‌مراتب طولانی‌تر از روابط شما با دانش‌آموزان خواهد بود. حتی اگر بیشتر وقت، مراقبت و توجه خود را صرف تقویت روابط مثبت با دانش‌آموزانی کنیم که هر روز می‌بینیم، اما به همان اندازه مهم است که ما برای ایجاد رابطه با همکاران خود وقت صرف کنیم. منطور از برقراری ارتباط و همکاری معلمان با همکارن‌شان چیست؟ همکاری و همفکری معلمان با همکاران خود چه مزایای برای معلمان و دانش‌آموزان دارد؟ چه استراتژی‌هایی برای ایجاد همکاری معلمان با همکاران‌ می‌توان بکار گرفت؟

همکاران ما هم تیمی‌ها، شرکا، همیاران و همچنین بزرگ‌ترین متحدان ما هستند که هر روز دقیقاً مثل ما در کلاس‌هایشان سخت کار می‌کنند. ایجاد روابط مثبت با این افراد می‌تو‌اند باعث بهبود عملکرد خودمان و با ایجاد مدرسه بهتر و محیط مؤثرتر برای دانش‌آموزان ما، دنیایی متفاوت را به وجود آورد.

اما غالباً ما این روابط را مسلم فرض می‌گیریم، روی دانش‌آموزان خود تمرکز می‌کنیم، دیگران را در اطراف خود نادیده می‌گیریم، و حتی به خودمان اجازه می‌دهیم که درباره افکار دیگران برداشت‌های منفی به ذهنمان ورود کنیم. اما تدریس می‌تواند به اندازه کافی احساس انزوا ایجاد کند – لازم نیست خودمان را از کسانی که احتمالاً بزرگ‌ترین حامی و دوست ما هستند، محروم کنیم.

 

برخی از این ایده‌ها را برای تعامل با همکاران در ساختن مدرسه خود در نظر بگیرید.

 

موفقیت‌های آن‌ها را بخواهید 

درست است که یکی از بالاترین تعارفی که می‌توانید به یک معلم دیگر داشته باشید این است که سؤال کنید چه روش تدریس یا ابزاری برای آن‌ها کارایی داشته و جواب داده است و سپس خودتان از آن استفاده کنید. این بدان معنا نیست که شما یک معلم را با سرقت ایده‌اش تضعیف می‌کنید. بلکه بدین معنی است که شما می‌گویید، ” در فلان مبحث برای شما چه ایده و روشی خوب بوده است؟ آیا من هم می‌توانم این کار را انجام دهم؟ ”

وقتی شما ورودی و مشاوره شخص دیگری را می‌پرسید، به‌طور خودکار احترام خود را نسبت به دیدگاه آن‌ها نشان می‌دهید. همه ما سخت تلاش می‌کنیم و سهم موفقیت‌های خود را داریم. اما این خوب نیست که بعضی از اوقات برای این کار کسی را شناسایی کنید؟ قدم بردارید و شخص دیگری را بشناسید و در این فرآیند، دانش ارزشمند معلمی را کسب کنید.

 

همفکری

 

 

روی چیزی با یکدیگر کار کنید 

مزیت کار کردن به تنهایی این است که ما آن را طبق برنامه و روش خود انجام می‌دهیم. به‌عنوان یک معلم آموخته‌ایم که به خودمان اعتماد کنیم و نظرات در مورد دیدگاهمان را تقویت کنیم. اما اجازه دهید و دیگران را به وظیفه خود دعوت کنید. اگر در حال ساخت یک پروژه جدید برای کلاس خود هستید، پشتیبانی از ضعیف‌ترین دانش‌آموزان خود را دنبال می‌کنید یا در فکر ارائه یک کنفرانس هستید، دیگران را دعوت کنید تا با شما در این زمینه کار کنند.

دیگران خوانده اند  15 استراتژی محکم برای آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی

 

اهمیت همکاری معلمان

تحقیقات نشان می‌دهد که معلمان امروز و مدیران مدارس نسبت به نسل‌های قبلی به همکاری با معلمان علاقه بیشتری دارند. درحالی‌که ازلحاظ تاریخی معمول است که معلمان مستقل کار کنند، اما معلمان با کار در تیم‌ها محبوب‌تر می‌شوند.

طرفداران همکاری معلمان بر این باورند که معلمان شاغل در کنار یکدیگر تأثیر مثبتی بر یکدیگر دارند و به‌طور طبیعی در بهسازی مدرسه نقش دارند. انواع خاص همکاری معلمان شامل همکاری در تیم‌ها، به اشتراک‌گذاری مسئولیت‌ها، ارائه بازخورد و ایجاد اعتماد است.

 

اهمیت پشتیبانی عاطفی از معلمان

تدریس می‌تواند خسته‌کننده و هیجانی باشد. خواه این فشار به خاطر یک دانش‌آموز مخصوصاً چالش‌برانگیز است یا ایجاد تعادل بین کار و زندگی (یا هر دو)، استرس بخشی از کار است، و سایر معلمان منبع پشتیبانی ارزشمندی هستند.

وقتی معلمان برای پشتیبانی به یکدیگر وابسته هستند، روابط را بر اساس اعتماد و همدلی توسعه می‌دهند. این تعامل منظم در شکل‌گیری روابط پایدار حرفه‌ای و مربیگری مهم است. هنگامی‌که معلمان احساس حمایت می‌کنند، می‌توانند همان حمایت را بهتر بسط داده و به دانش‌آموزان خود ارائه دهند.

 

 

برای ارتباط با همکاران از فناوری استفاده کنید

اکنون فناوری به ما این امکان را می‌دهد تا از طریق Google Docs، Trello و تعدادی دیگر از سیستم‌عامل‌های آنلاین اشتراک‌گذاری، به‌طور عملی همکاری کنیم. معلمان می‌توانند با رد و بدل کردن ایمیل، به اشتراک‌گذاری اسناد، کمک به ویرایش کار برگ‌ها به‌راحتی آنلاین ارتباط برقرار کنند. این یک روش عالی برای برقراری ارتباط و ایجاد رابطه شخصی با سایر مربیان داخل و خارج از کلاس است.

 

 

محول کردن وظایف بر اساس نقاط قوت

هنگامی‌که معلمان همکاری می‌کنند، علائق، پیش‌زمینه‌ها و نقاط قوت هر معلم می‌تواند به یک پروژه کمک کند. اگر معلمان در یک تیم کار کنند، می‌توانند وظایف را با توجه به شخصیت و تخصص هر یک از اعضای تیم واگذار کنند. حمایت معلمان از یکدیگر به آن‌ها اجازه می‌دهد که به هر معلم، وظیفه‌ای محول ‌شود که در آن احساس کارآمدی می‌کند. همکاری معلمان به رشد مدرسه و موفقیت دانش‌آموزان کمک می‌نمایند.

همکاری معلمان هنگامی اتفاق می‌افتد که آن‌ها برای افزایش یادگیری و پیشرفت دانش‌آموزان با یکدیگر همکاری کنند. اگر مقصد نهایی ما به‌عنوان معلمان موفقیت دانش‌آموزان است، باید این همکاری را همچون یک سفر فرض کنیم. همکاری، تکمیل کردن یک وظیفه و سپس رفتن نیست، این یک روند مداوم و در حال تغییر است.

دیگران خوانده اند  اعتماد به نفس معلم سدی مقاوم در برابر چالش‌های تدریس

زیبایی همکاری در آن است که نه‌تنها قادریم از چشم‌اندازها و ایده‌های مختلف بهره ببریم بلکه مسئولیت‌پذیری برای یادگیری دانش‌آموزان‌مان را به اشتراک می‌گذاریم. هرچه افراد بیشتر در آموزش دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کنند، شانس موفقیت دانش‌آموزان نیز بیشتر می‌شود.

بنابراین، چرا همکاری مؤثر بین معلمان با وجود مزایای بارز آن اتفاق نمی‌افتد؟ شاید به این دلیل که  برخی از معلمان از مزایای بی‌شمار آن آگاه نیستند، یا صرفاً وقت یا تلاش خود را در این فرآیند همکاری قرار نمی‌دهند. بیایید نگاهی عمیق‌تر به این داشته باشیم که چگونه همکاری معلمان برای همه افراد مفید است.

 

ایده پردازی

 

مزایای همکاری معلمان 

وقتی معلمان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، منابع، ایده‌ها و تخصص جمع می‌شوند، یادگیری برای دانش‌آموزان قابل‌دسترسی‌تر و مؤثرتر می‌شود. همکاری به معنای ایجاد هدفمند روابط بین فردی و کار در جهت همبستگی سالم است، که این امر زمانی اتفاق می‌افتد که معلمان مسئولانه، در دادن و گرفتن کمک راحت باشند.

وقتی ما معلمان را با برنامه‌ریزی و تدریس مشترک و با یک دیدگاه مشترک داریم، برخی از مزایایی که می‌توان انتظار داشت عبارت‌اند از:

  • افزایش تلاش علمی- چون معلمانی که در امر آموزش همکاری می‌کنند، همه مباحث درس‌شان را باهم پیش می‌برند، آن‌ها می‌توانند سطح دقت علمی را افزایش دهند تا با صلاحیت‌های اصلی موردنظر برای دانش‌آموزان مطابقت یابد.

 

  • افزایش درک از اطلاعات دانش‌آموزان- معلمان برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مناسب( و پیاده‌سازی راه‌حل‌های مؤثر) از هر دو ارزیابی تکوینی و جامع، بهتر آماده هستند.

 

  • برنامه‌های درسی خلاقانه‌تر:وقتی معلمان با ایده‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند، آن‌ها می‌توانند یک لیست بزرگ از استراتژی‌های آموزشی را که باعث ترغیب آموزش خلاق است، به اشتراک بگذارند. آن‌ها ممکن است تحت تأثیر رویکردهای مختلف قرار گیرند یا فرصت‌هایی برای کمک به یکدیگر با رویکرد جدید داشته باشند.

 

  • انزوای کمتر معلم درحالی‌که معلمان نباید احساس کنند که مجبور به همکاری‌اند و از هرگونه “سازگاری مصنوعی” اجتناب کنند، با فرصت دادن برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و اطلاعات، با تنهایی و ناامیدی حرفه‌ای مبارزه می‌کنند و باعث بهبود روحیه کارکنان و رضایت حرفه‌ای می‌شوند.

 

 

استراتژی‌های مؤثر همکاری معلمان 

برای اینکه همکاری معلمان مؤثر باشد، معلمان باید بخواهند مشارکت داشته باشند، نه اینکه احساس اجبار کنند. همکاری، مانند هر مهارت دیگری، با تمرین قابل تحقق و پیشرفت است. در اینجا چند استراتژی برای موفقیت و همکاری با کیفیت معلمان ارائه شده است:

دیگران خوانده اند  نحوه بهبود مشارکت دانش‌آموزان در ریاضی با ایجاد احساس تعلق

توسعه و توافق بر اساس یک دیدگاه مشترک و اهداف متقابل: معلمان بر اساس معیارهای خود مشخص می‌کنند که چقدر زمان و انرژی را در همکاری قرار می‌دهند علاوه بر آن داشتن دید مشترک و اهداف متقابل می‌تواند منجر به افزایش این زمان و انرژی شود.

به‌عنوان‌مثال، اگر تیم شما تشخیص داد که متعهد به ایجاد روابط با دانش‌آموزان و یادگیری آن‌ها شوند، اهداف مربوط به چنین دیدگاهی را تعیین کنید، در مورد چگونگی رسیدن به اهداف بحث نموده و روند پیشرفت را به‌طور مرتب ارزیابی کنید.

 

تقویت حس اجتماع. همکاری در مورد ایجاد روابط است. صرف وقت برای آشنایی و ارتباط با همکاران، احساس احترام و اعتماد بیشتری را ایجاد می‌کند. تیم‌های مشارکتی مانند هر رابطه‌ای، برای توسعه و افزایش در قدرت و بهره‌وری نیازمند صرف زمان است.

 

ایجاد قواعد گروهی و انتظار:  متأسفانه همکاری می‌تواند گاهی اوقات استرس‌زا و ناراحت‌کننده باشد. معلمان معمولاً نسبت به کار و اعتقادات خود اشتیاق دارند و همین امر باعث می‌شود در گروه‌هایی که نقاط قوت و ضعف ما را می‌دانند آسیب‌پذیر باشیم. توسعه فرهنگ اعتماد، احترام و فروتنی برای رشد و پیشرفت همه مهم است. تیم شما باید نقش‌ها و مسئولیت‌ها و همچنین پروتکل‌هایی را برای ارتباط و مدیریت زمان به شما واگذار کند.

 

بحث اهرمی برای کار از طریق درگیری: گفتگو درواقع می‌تواند به یادگیری عمیق حرفه‌ای برای معلمان منجر شود زیرا آن‌ها در جستجوی ایده‌های جدید برای تدریس هستند. گفتگو مستلزم گوش دادن فعال، تمایل به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و اعتقاد به قدرت ارتباطات است.

بحث از گفت‌وگو ساخته ‌شده است که برای ایجاد اجماع یا تصمیم‌گیری در نظر گرفته شده است. اگرچه گفتگو درهایی رو به امکانات جدید را می‌گشاید، اما می‌تواند در به روی تضادها را نیز باز کند. تهیه یک برنامه مدیریت در تناقض‌ها، نظارت بر احساسات‌تان و استفاده همیشه از قضاوت حرفه‌ای یک ایده خوبی است.

 

نکات پایانی

مهم‌ترین چالش همکاری مؤثر، کمبود وقت برای تمرکز بر روی کار با یکدیگر است. اگرچه گاهی اوقات از این دلیل برای پوشش دادن موضوعات دیگر- مانند درگیری‌های شخصیتی یا ترس از قضاوت استفاده می‌شود – هنوز هم قابل‌ذکر است که زمان برنامه‌ریزی یک منبع ارزشمند برای معلمان است که باید در مسئولیت‌های تدریس‌شان ادغام شود.

با گذشت زمان، معلمان می‌توانند تیم‌های مشارکتی واقعی ایجاد کنند که در آن اهداف مشترک داشته باشند، درگیر یادگیری حرفه‌ای سودمند شوند، از منابع عمومی برای افزایش پیشرفت دانش‌آموزان استفاده کنند و مهارت‌ها، دانش و عقاید خود را که مربوط به یادگیری دانش‌آموزان است پیش برند.

 

 

منابع:

https://www.teachhub.com/relationship-building-teacher-colleagues
https://degree.astate.edu/articles/k-12-education/importance-of-teacher-collaboration.aspx

https://www.schoology.com/blog/teacher-collaboration