مهارت‌های موردنیاز در قسمت‌های مختلف ریاضی

چرا دانش‌آ‌موزی یک مبحث ریاضی را به‌خوبی یاد می‌گیرد و در مبحثی دیگر دچار سردرگمی و ناکامی می‌شود؟ آیا شما به‌عنوان معلم یا والدین با اختلالات دانش‌آموز یا فرزند خود آشنایی دارید و می‌دانید هر یک از این اختلالات ممکن است در کدام بخش از یادگیری او دردسرآفرین شوید و دیدگاه منفی را از ریاضی برای او به ثمر آورد؟ آیا شما مهارت های مورد نیاز در قسمت های مختلف ریاضی را تا حد امکان به دانش آموز خود آموخنه اید؟

کورنو با طرح ایده‌ی ” مانع را بشناسیم” معتقد است مطالعه‌ی موانع موجب می‌شود که مشکلات دانش‌آموزان را در فرایند یادگیری بهتر بشناسیم.

 

مهارت های مورد نیاز برای یادگیری حوزه های مختلف ریاضی

 

 

 

 

هندسه، جبر، آمار و شاخه‌های دیگر ریاضی به مهارت‌های مختلف نیازمند است. نحوه عملکرد دانش‌آموزان در برخی کلاس‌های ریاضی به میزان قدرت و ضعف توانایی یک دانش‌آموز بستگی دارد.

اختلالاتی همچون محاسبه پریشی می‌تواند برای موضوعاتی مثل دقت و یادگیری، مزاحمت‌های ایجاد می‌کند. و برخی از دانش‌آموزان بر روی بیش از یک موضوع از موضوعات ریاضی دچار مشکل و اشتباه می‌شوند. دانستن اینکه چه مهارت‌هایی برای هر بخش ریاضی موردنیاز است، می‌تواند به شما این بینش را بدهد که دانش‌آموز شما کجا ممکن است با مباحث مشکل داشته باشد،برای یادگیری آن ضعف دارند و در کجا موفق شود.

 

 

علم حساب

  • درک مقادیر عددی و نمادهای ریاضی پایه (مانند علامت = )
  • انجام عملیات عددی (جمع ، تفریق، تقسیم، ضرب )
  • قادر بودن به یادآوری حقایق ریاضی
  • مقایسه اعداد و ارزش مکانی
  • تخمین زدن
  • درک زبان مانند جمع ، محصول، تفاضل، خارج‌قسمت

 

 

درک این مفاهیم برای چه کسی دشوار است؟

دانش‌آموزان مبتلابه محاسبه پریشی اغلب با درک مقادیر عددی( حس عدد) و مفاهیمی مانند بیشتر از و کمتر از در کشمکش‌اند.

دانش‌آموزان بیش‌فعال یا درگیر با حافظه فعال ممکن است با یادآوری واقعیت‌های ریاضی و مراحل گام‌به‌گام مشکل داشته باشند.

 

 درک این مفاهیم برای چه کسی آسان است؟

دانش‌آموزانی که درک مفاهیم ریاضی مانند مقادیر عددی، مقایسه (مانند بزرگ‌تر، کمتر از یا برابر) و محاسبات برایشان آسان است.

دیگران خوانده اند  تفکر انتقادی

 

 

  جبر

  • درک نمادهای سمبلیک مانند متغیرها
  • درک دستور عملیات و رابطه معکوس بین عملیات
  • نمایش هندسی در صفحه مختصات
  • شناخت الگوهای فاکتورگیری، ساده‌سازی درک این مفاهیم برای چه کسی دشوار است: دانش‌آموزانی که با نوشتن عبارات مشکل‌دارند، ممکن است استفاده از نمادها و متغیرها برای آن‌ها گیج‌کننده باشند. دانش‌آموزان با مشکلات پردازش تصویری ممکن است معکوس اعداد ا درک نکنند و این می‌تواند نوشتن و حل معادلات را برایشان سخت کند.

 

دانش‌آموزان مبتلابه نوشتار پریشی و کنش پریشی با نوشتن و کپی کردن مشکل‌دارند که این می‌تواند مجر به اشتباهات در محاسبات عددی چندمرحله‌ای شود.

 

 

 

درک این مفاهیم برای چه کسی آسان است؟

دانش‌آموزانی که با مفاهیم اعداد در ستیزند، می‌توانند نمایش نسبت‌ها به‌وسیله نمودارهای خطی یا حل معادلات با استفاده از ماشین‌حساب را آسان‌تر بفهمند.(هرچند آن‌ها هنوز به مفاهیم اعداد در جبر نیاز دارند.)

درعین‌حال، اعداد منفی و مقادیر کسری که در جبر رایج هستند، می‌تواند منبع ناامیدی و سرخوردگی این دانش آموزان باشد.

 

 

هندسه

  • تشخیص اشکال
  • درک خواص هندسی مانند تقارن
  • اندازه‌گیری اشکال
  • به‌کارگیری از واژگان هندسی
  • انجام تغییرات شکل، مانند چرخش

 

درک این مفاهیم برای چه کسی دشوار است؟

دانش‌آموزان که در بحث کلامی مشکل‌دارند، ممکن است با افزایش واژگان ریاضی در هندسه مبارزه کنند. و دانش‌آموزان با مشکلات تصویری-فضایی ممکن است با ماهیت بسیار بصری هندسه، ازجمله شناسایی و دست‌کاری اشکال، مشکل داشته باشند.

 

مهارت‌های موردنیاز برای حوزه‌های مختلف ریاضی

 

 

 

درک این مفاهیم برای چه کسی آسان است؟

دانش‌آموزانی که بازنمایی تصویری و واژگانی بالا دارند درک هندسه آسان‌تر از مفاهیم اعداد است.

اما اگر این بچه‌ها با اندازه‌گیری و جهت‌گیری مشکل داشته باشند، هندسه می‌تواند خسته‌کننده باشد. همین مسئله برای دانش‌آموز‌انی با مهارت‌های فضایی، حافظه ی فضایی و تصویری و حافظه کوتاه‌مدت فضایی لذت‌بخش است.

 

 

پیش محاسبات / حسابداری

  • فاکتور گیری
  • توابع گرافیکی
  • عبارات ساده‌شده
  • استفاده کردن از ماشین‌حساب‌های گرافیکی
  • درک مفاهیم انتزاعی، مانند حد توابع
  • درک نمادهای نمادین و بصری
دیگران خوانده اند  فرصت‌های شغلی در رشته‌ی ریاضی

 

درک این مفاهیم برای چه کسی دشوار است؟

دانش‌آموزانی که با جبر مشکل داشتند، اغلب با محاسبات هم مبارزه می‌کردند. محاسبات همچنین می‌تواند برای دانش‌آموزان که با تفکر انتزاعی دچار کشمکش هستند، سخت باشد، مانند اینکه تعیین کنند که کدام فرمول می‌تواند بهترین روش برای حل مسئله باشد.

 

درک این مفاهیم برای چه کسی آسان است؟

دانش‌آموزانی که از حل کردن مسائل با شیوه‌ای متداول و سازمان‌یافته لذت می‌برند. به همین دلیل است که محاسبات اغلب با استفاده از رویکرد سیستماتیک (گام‌به‌گام) تدریس می‌شود.

 

 

 

آمار

  • جمع‌آوری و سازمان‌دهی داده‌ها
  • خواندن و ارزیابی داده‌ها
  • شبیه‌سازی مجموعه داده‌ها

 

 

شبیه‌سازی مجموعه داده‌ها درک این مفاهیم برای چه کسی دشوار است؟

دانش‌آموزانی که با کسرها و درصدها و با مقایسه اعداد مقابله می‌کنند، ممکن است برای تجزیه‌وتحلیل آماری، زمان زیادی را صرف کنند.

دانش‌آموزان مبتلابه عملکرد اجرایی مانند کودکان مبتلابه بیش فعالی ممکن است در ایجاد یک برنامه برای شبیه‌سازی و جمع‌آوری داده‌های تصادفی و سازمان‌دهی داده‌ها مشکل داشته باشند.

 

مهارت‌های موردنیاز برای حوزه‌های مختلف ریاضی

 

 

 

درک این مفاهیم برای چه کسی آسان است؟

بااینکه دانش‌آموزان بیش‌فعال می‌توانند با جنبه‌های برنامه‌ریزی آمار مبارزه کنند، ولی ممکن است در کلاس آمار بیشتر درگیر شوند و انگیزه‌ی بیشتری نسبت به سایر کلاس‌های ریاضی داشته باشند. به این دلیل که آمار بیشتر به شرایط واقعی در ارتباط است.

 

 

 

 

مثلثات

  • توابع گرافیکی
  • حل مسائل با استفاده از خواص مثلثاتی / دایره‌ای
  • درک نمادهای نمادین و بصری

 

 

درک نمادهای نمادین و بصری درک این مفاهیم برای چه کسی دشوار است؟

  • دانش‌آموزانی که کار با نمودارها برایشان سخت است. همچنین ممکن است دانش‌آموزانی که از یادگیری ویژگی‌های فراوان و واژگان توابع مثلثاتی دچار مشکل هستند، کار با توابع مثلثاتی دشوار است.

 

 

درک این مفاهیم برای چه کسی آسان است؟

دانش‌آموزانی که استفاده از رویکرد گام‌به‌گام برایشان آسان است. ممکن است رویارویی با مسائل تشابه بعدازاین برای آن‌ها آسان‌تر باشد.

دیگران خوانده اند  8 گام اولیه برای پژوهش ریاضی

 

 

اختلال کنش پریشی، یک اختلال مادام العمر است. شدت و نوع علائم این اختلال در افراد مختلف به شکل متفاوتی بروز پیدا می‌کند. این اختلال می‌تواند به انواع مختلفی در مراحل مختلف زندگی فرد بروز پیدا کند. علائم این بیماری معمولاً عملکردهای حرکتی اساسی که لازمه‌ی داشتن یک زندگی روزمره‌ی معمولی است را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر همین اساس به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:

 

  • ناتوانی در انجام وظایف حرکتی ساده‌ی تک‌مرحله‌ای مانند شانه زدن موها و تکان دادن دست به علامت خداحافظی
  • ناتوانی در انجام دادن فعالیت‌های حرکتی چندمرحله‌ای مانند مسواک زدن، مرتب کردن تخت خواب و …
  • ناتوانی در هماهنگ کردن عضلات جهت تلفظ صحیح کلمات
  • ناتوانی در درک و ایجاد روابط فضایی. به‌عنوان‌مثال ناتوانی در توجه به موقعیت و مکان اشیاء و حرکت آن‌ها از یک مکان به مکانی دیگر.

 

 

اختلال کنش پریشی در کودکان معمولاً با علائم انواع اختلالات یادگیری مانند ناتوانی در نوشتن، خواندن، هجی کردن و ریاضیات همراه است. علاوه بر این، این اختلال با سایر عوامل تأثیرگذار بر یادگیری مانند اختلال بیش فعالی- کم‌توجهی نیز همراه است. برخی از علائم تمام این اختلال‌ها با یکدیگر مشابه هستند.

ناتوانی در درک مفاهیم، پردازش اطلاعات و گوش دادن مؤثر، که مراحل الزامی برای یادگیری ریاضی است، می‌تواند منجر به تشدید مشکلات افراد مبتلابه اختلال کنش پریشی شود. این افراد همچنین از ضعف اعتمادبه‌نفس، افسردگی و سایر مشکلات هیجانی و رفتاری  نیز رنج می‌برند.

 

 

 

محاسبه پریشی

محاسبه پریشی طیف گسترده‌ای از اختلالات یادگیری مربوط به ریاضی را در برمی‌گیرد. محاسبه پریشی از فردی به فرد دیگر متغیر است و می‌تواند در مراحل مختلف زندگی به‌صورت متفاوت افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

 

افراد مبتلابه اختلال یادگیری ریاضی معمولاً در دو حوزه ضعیف هستند :

  • مشکلات دیداری– مکانی که موجب ایجاد مشکلات در پردازش اطلاعات بینایی می‌گردد.
  • مشکلات پردازش زبان که موجب ایجاد مشکلات در پردازش اطلاعات شنیداری می‌شود.

 

منابع :

https://www.understood.org/en/learning-attention-issues/child-learning-disabilities/math-issues/skills-your-child-needs-for-different-math-subjects