عامل مؤثر در آمادهسازی معلم
چه عواملی میتواند در آمادهسازی معلم تأثیرگذار باشد؟ معلم برای این آمادهسازی به چه پیشنیازها، ابزار و اهدافی نیازمند است؟
معلمان حرفهای فوقالعاده سازمانیافتهاند. هر درس باید با در نظر گرفتن یادگیری قبلی دانشآموزان و اهداف درسی و همچنین منابع، متون، مواد و ابزار آموزشی موردنیاز با دقت برنامهریزی شود. معلم باید دانش عمیقی از موضوع داشته باشد و برای پاسخگویی به سؤالات دانشآموزان آمادگی لازم را داشته باشد. معلم همیشه باید دقیق باشد و به موقع وظایف مشخصشده را عملی کند.
گفته میشود که معلم فقط بهاندازه آنچه میدانند، خوب است. مهم است معلم مطالبی را که تدریس میکند را قبلاً درک کرده باشد. اگر معلم فاقد دانش در یک موضوع باشد، این عدم درک به دانشآموزان نیز منتقل میشود. به خاطر داشته باشید برای آنکه بتوانید دانش لازم را برای رسیدن به تدریس خوب به دست آورید، روشهای متعددی وجود دارد و نباید تنها بر آموزشهای رسمی تکیه کرد.
دانش عمیق و علاقه به موضوع
میتوان دانش عمیق و علاقه معلم به موضوعات تدریسش را بهعنوان عامل مؤثر در آمادهسازی یک معلم قلمداد کرد زیرا شور و اشتیاق مسری است. عشق به یک موضوع، برای فرد الهامبخش است که بیشتر بیاموزد و دانش خود را عمیق و عمیقتر کند و درباره آن فکر کند؛ بنابراین اشتیاق، دانش عمیقتر را نتیجه میدهد. بهترین معلمان کسانی هستند که به وضوح موضوعات خود را دوست دارند و این اشتیاق و تمایلبرای یادگیری بیشتر به دانشآموزان خود منتقل میکنند.
هنگامی که معلم میتواند بحث را با مثالهای واضح، داستانهای گویای سرگرمکننده و واقعیتهای مربوطه گسترش دهد و درک عمیقی از مهارت و تخصص برای ارائه تنظیم کند، پس هر درسی غنی و پرمایه میشود.
سازماندهی تجارب حرفهای
معلمان حرفهای میتوانند دانش خود را سازماندهی کنند تا از این طریق روی مطالب تسلط یافته و بین مفاهیم ریاضی با رشتههای دیگر و همچنین با دنیای واقعی بهآسانی ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این آنها تجارب حرفهای که در طول خدمت خود کسب نموده را با دانش خود تلفیق میکنند؛
به عبارت دیگر معلمان باید یادگیرنده مادام العمر باشند و از بسیاری از فرصتهای رشد حرفهای که برای آنها در دسترس است برای گسترش کارنامه خود در راهبردهای تدریس استفاده کنند. در طول حرفهی خود، معلمان عالی به طور مداوم رویکرد خود را تنظیم میکنند و از تجربیات گذشته خود تأثیر میپذیرند و براساس آنها پیشرفت میکنند.
تدریس یک فرایند یادگیری مادام العمر است یعنی همانطور که دانشآموزان از معلمان خود میآموزند، معلمان نیز از دانشآموزان خود یاد میگیرند. معلمان به خاطر پیشرفت دانشآموزان خود، راههای مناسب و خلاقانه ذهنی را برای آنها ایجاد میکنند تا دانشآموزان به اهداف علمی خود برسند.
معلمان همچنین تواناییهای مختلف دانشآموزان را کشف کرده و چگونگی ایجاد تکنیکهایی که با تحریک کنجکاوی در دانشآموزان، آنها به علائق خود بپردازند را یاد میگیرند. علاوه بر این، آموزش موضوعات خاص مستلزم آن است که معلمان بیشتر از آنچه انتظار دارند دانشآموزانشان از آنها بیاموزند، باید خودشان در مورد موضوع یاد بگیرند.
ابزار آموزشی برای آمادهسازی معلم ریاضی
یک معلم ریاضی باید ابزار و راهکارهایی برای آموزش مباحثی همچون ضرب یا معادلات درجهدو داشته باشد که به دانشآموزان در درک مطالب کمک خواهد کرد. این ابزارها ممکن است شامل استفاده از فناوری و تکنولوژی، الگوبرداری، اختصاص مسائل کلامی به یک گروه و سؤال کردن از طریق طوفان مغزی برای ارائه راه حلهای احتمالی یا یادداشتبرداری دانشآموزان در مورد چگونگی حل مسائل باشد.
ابزارهای خود را بشناسید
ابزار معلم ریاضی امروزه کاملاً بیشمار است.
ابتداییترین ابزاری که شما در کار ریاضی نیاز دارید، یک تخته سیاه یا وایت برد یا کاغذ، چیزی که باید روی آن بنویسید، مداد، پرگار، گونیا، نقاله، خط کش، پاککن… و کتابی که استفاده میکنید
همچنین نرم افزار رایانهای، فعالیتهای تعاملی (پرسش و پاسخ)، درسهای متحرک (پویانمایی) و غیره را میتوانید بکار گیرید.
کتاب کار، کتابهای سرگرمکننده، کار برگها، کتابها و آموزشهای آنلاین وجود دارد.
علاوه بر این دستکاری، چرتکه، فنجانهای درجهدار، واحدها، کاشیهای جبر و غیره را دارید و همچنین بازیهای فراوانی که با استفاده از این ابزارها وجود دارد.
گزینههای بسیار زیادی هستند که ممکن است دلهرهآور باشد. کاری که معلم باید انجام دهد، چیست؟
خوب، شما فقط باید از یک جایی شروع کنید، احتمالاً با اصول اولیه و سپس هر زمان فرصت داشتید کمکم «جعبهابزار» خود را افزایش دهید.
نیازی نیست که «انبوهی از ابزار» را همه به یکباره امتحان کنید. یادگیری نحوه استفاده از ابزاری که ممکن است پیدا کرده باشید، بسیار مهم است؛ کیفیت ابزارها با هم یکسان نخواهد بود. دانستن حرفهای تعداد کمی «ابزار ریاضی» سودمند و مؤثرتر است از پیدا کردن عجولانه جدیدترین فعالیتهایی که چاشنی درس ریاضی شما باشد.
ابزارهای اساسی
- صفحه و / یا کاغذ برای نوشتن روی آن.
- کتاب یا برنامه درسی. انتخاب برنامه درسی ریاضی دو نکته باید در نظر داشته باشید:
- مهم نیست از چه کتابی استفاده میکنید، شما به عنوان معلم میتوانید روی کتاب کنترل داشته باشید،بنده برنامههای درسی نباشید.میتوانید از صفحاتی بپرید، ترتیب مطالب آموزشی را تغییر دهید، دوباره آن را مرتب و تکمیل کنید.
- اگر کتابی که استفاده میکنید انتخاب مناسبی برای دانشآموز شما نیست، ناامید نشوید و کتابی متناسب با ظرفیت ذهنی دانشآموزان خود انتخاب کنید.
- دستکاریها اشیاء بدنی هستند که دانشآموز با دست خود انجام میدهد تا درک بهتری از مفهوم کسب کند.
دستکاریها قطعاً در این روزها استرسآور هستند. آنها معمولاً بسیار توصیه میشوند، اما هدف نهایی آموزش ریاضی نیستند و نیازی به تأکید بیش از حد روی دستکاریها نیست. هدف یادگرفتن ریاضی بدون انجام دستکاریها است.
برخی از دستکاریهای بسیار مفید عبارتند از:
-
- چرتکه ساده ۱۰۰ تایی
- ده بلوک ساده یا چیزی برای نشان دادن دهیها و یکیها در مهدکودک و کلاس اول. برای آموزش ارزش مکان کاملاً کارآمد است.
- نوعی دستکاری کسری. شما به سادگی میتوانید مدلهای دایرهای را با مقوا درست کنید.
غالباً، با کشیدن تصاویر بهویژه پس از اولین دورههای ابتدایی دستکاریها میتوانند اتفاق افتند.
وسایل هندسه و اندازهگیری مانند خط کش، پرگار، نقاله، گونیا، واحدها و فنجان درجهدار. البته اینها ابزارهای ضروری تدریس هستند. (توجه داشته باشید در این روزها نرمافزارهای هندسه میتواند جایگزین سازههای پرگار و خط کش که روی کاغذ انجام میشدند، باشد که در واقع حتی بهتر هم هست.)
موارد اضافی
- یک بازی یا بازیها برای تمرین حقایق اساسی مناسب است. در واقع، بازیها برای تقویت تقریباً در هر موضوع ریاضی ابزار خوبی هستند.
- البته اینترنت پر از بازیهای آنلاین ریاضی است.
- من حتماً هنگام آموزش جبر و حساب، از نرم افزار گرافینگ استفاده میکنم.
منابع:
https://www.homeschoolmath.net/teaching/teaching.php