تعیین قوانین و اهداف آموزشی، رمز مدیریت مؤفق در معلمان حرفه‌ای

مدیریت آموزشی و تعیین قوانین و اهداف آموزشی

یک معلم می‌تواند دانش، آمادگی و حتی ارتباط خوبی داشته باشد، اما به دلیل عدم توانایی در برخورد با رفتارهای نادرست در کلاس، واقعاً درمی‌ماند. معلمان حرفه‌ای مدیران کلاس خود هستند که رفتارهای مناسب را تقویت می‌کنند، یادگیری دانش‌آموزان را می‌سنجند و محیط‌های یادگیری فراگیر را ایجاد می‌کنند.

مدیریت کلاس شامل کلیه راهبردهایی است که معلم برای سازماندهی و نظم دادن به دانش‌آموزان، محتویات یادگیری و مکان در نظر می‌گیرد و از وقت کلاس برای حداکثر بهره‌ وری در آموزش و یادگیری استفاده می‌کند. مدیریت کلاسی با تأکید بر یک فضای مثبت آموزشی که منجر به یادگیری می‌شود، کمک می‌کند تا دانش‌آموزان از محیطی سازمان‌یافته لذت ببرند.

 

 

کلاس‌های درس مثبت

رابرت دیجیولیو آنچه را که او «کلاس‌های درس مثبت» می‌نامد، گسترش داده است. دیجیولیو مدیریت مثبت کلاس را نتیجه چهار عامل می‌داند: چگونگی توجه معلمان به دانش‌آموزان خود (بعد معنوی)، چگونگی تنظیم محیط کلاس (بعد بدنی)، چگونگی آموزش ماهرانه محتوا (بعد آموزشی) و چگونه آن‌ها به‌خوبی رفتار دانش‌آموزان را اداره می‌کنند (بعد مدیریتی).

در کلاس‌های مثبت مشارکت و همکاری دانش‌آموزان در یک محیط امن که ایجادشده است، تشویق می‌شود. یک محیط کلاس مثبت را می‌توان با سازگار بودن انتظارات، استفاده از اسامی دانش‌آموزان، ارائه انتخاب‌هایی در صورت امکان و دادن اعتماد عمومی به دانش‌آموزان، تشویق کرد؛

بنابراین شما به عنوان معلم، هر روز فرصت‌هایی دارید که به دانش‌آموزان کمک کنید تا اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهند و نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند؛ باوجود همه ناگواری‌های که ممکن است در درون خانواده آن‌ها باشد. از طریق اقداماتی از قبیل تقویت عزت نفس آن‌ها با تحسین، کمک به آن‌ها برای اینکه روی هرگونه احساس نا همبستگی، افسردگی و عصبانیت کار کنند و برای تحقق و محترم شمردن ارزش ذاتی‌شان به عنوان یک انسان به خودشان کمک کنند.

 

کلاس درس مثبت

 

مدیریت کلاس چیست؟

در کتاب راهنمای مدیریت کلاس: تمرین پژوهشی و موضوعات معاصر (۲۰۰۶)، اورتسون و وینشتاین مدیریت کلاس را به عنوان اقداماتی توصیف می‌کنند که برای ایجاد محیطی تسهیل‌کننده و حمایت‌کننده یادگیری تحصیلی و اجتماعی- عاطفی انجام می‌شود.

در راستای این هدف، معلمان باید (۱) روابط دلسوزانه و حمایتی را با دانش‌آموزان ایجاد کنند. (۲) سازماندهی و اجرای آموزش با روش‌هایی که دسترسی دانش‌آموزان را به یادگیری بهینه می‌کند. (۳) از روش‌های مدیریت گروهی استفاده کنید که مشارکت دانش‌آموزان را در کارهای کلاسی تشویق می‌کند. (۴) توسعه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان و خودتنظیمی آن‌ها و (۵) مداخلات مناسبی را برای کمک به دانش‌آموزان در مشکلات رفتاری استفاده کنید.

 

 

مدیریت معلم در کلاس

معلمان باید یک سیستم مدیریت کلاسی را ایجاد و پیاده‌سازی کنند که بر مبنای انتظارات مشخص‌شده به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا در یک محیط امن و مولد کار کنند. اجرای یک کلاس آرام، ایمن و جذاب برای معلمان موفق مهم است.

شما نمی‌توانید برنامه‌های درسی خلاقانه و خاص خود را اجرا کنید، مگر اینکه کلاس به طور مؤثر مدیریت شود. چیدمان میزها، ارسال صریح اهداف یادگیری، قوانین و انتظارات کاملاً مشخص کلاسی و حضور معلم حرفه‌ای و مقتدر به داشتن محیطی که امنیت و یادگیری در درجه اول آن قرار دارد کمک می‌کند. به عنوان مثال، بخشی از مدیریت کلاس درس ایجاد یک برنامه منظم و اجرای آن در صورت نیاز است.

یک معلم ریاضی ماهر به عنوان یک رهبر در کلاس و مدرسه دیده می‌شود. دانش‌آموزان نه تنها به خاطر دانش آن‌ها در مورد ریاضیات، بلکه برای نگرش و عملکرد کلی‌شان برای آنها احترام قائل‌اند. دانش‌آموزان نیز معتقدند که معلمشان به آن‌ها احترام می‌گذارد.

آن‌ها روی کلاس خود کنترل دارند، قوانین و انتظارات مشخصی را برای پیروی کردن دانش‌آموزان وضع می‌کنند. وقتی دانش‌آموزان بدرفتاری می‌کنند، نظم و انضباط، سازگار و منصفانه است.

معلمان باید همیشه در مورد الزامات یک تکلیف، شفاف باشند و باید بر پیشرفت دانش‌آموزان نظارت داشته باشند تا مشکلات پیشرفت را برطرف سازند. همچنین بازخورد منظم برای تشریح و اجرای استانداردهای کلاس مهم است.

 

استراتژی‌های مدیریتی 

برای معلم حرفه‌ای شدن داشتن استراتژی‌های مدیریتی الزامی است. ما این استراتژی را به صورت زیر دسته‌بندی کرده و در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم.

  • مدیریت بر آموزش (مدیریت آموزشی)
  • مدیریت بر زمان و مکان کلاس
  • مدیریت بر سنجش و ارزیابی دانش‌آموزان

 

 

مدیریت آموزشی

 

مدیریت آموزشی

 

​​اهداف را به خاطر بسپار. اولین گام در مدیریت آموزشی هدف‌گذاری است اینکه شما واقعاً می‌خواهید روی چه چیزی تمرکز کنید؟ و اطمینان حاصل کنید که در این هدف‌گذاری یادگیری دانش‌آموزان را در اولویت قرار داده‌اید.

اهداف شما از تدریس ریاضی چیست؟ آیا هدف شما این است که تا پایان سال تحصیلی کتاب را تمام کنید یا اینکه مطمئن شوید که دانش‌آموزان امتحان را با موفقیت بگذرانند …؟

 

یا آیا اهدافی مانند:

  • دانش‌آموز من می‌تواند کسرها را اضافه، ساده و چند برابر کند
  • دانش‌آموز من می‌تواند ۱۰، ۱۰۰ و ۱۰۰۰ تقسیم کند.

اینها همه فقط «زیر هدف» هستند؛ اما هدف نهایی یادگیری ریاضیات مدرسه چیست؟

 

 

هدف نهایی یادگیری ریاضیات مدرسه

دانش‌آموزان باید بتوانند زندگی خود را در این دنیای مدرن و بسیار پیچیده هدایت کنند.
آن‌ها با مالیات، وام‌ها، کارت‌های اعتباری، خرید، بودجه‌بندی سروکار خواهند داشت. جوانان ما باید بتوانند مسائل پولی را عاقلانه کنترل کنند و تمام موارد فوق نیازمند به درک خوب از تقسیم کردن، نسبت‌ها و درصد دارد.

با هدف‌ها به یاد داشته باشید که کتاب یا برنامه درسی تنها ابزاری برای دستیابی به اهداف است و به‌خودی‌خود یک هدف نیست. هرگز برده هیچ کتاب ریاضی نباشید.

معلمان حرفه‌ای سرعت و ظرفیت دانش‌آموزان خود را می‌فهمند و محتوای آموزشی را بر مبنای دانشِ دانش‌آموزان خود مدیریت می‌کنند. دانشِ دانش‌آموزان یک طبقه‌بندی گسترده‌ای دارد که دانش مربوط به رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی فراگیران را در برمی‌گیرد و شامل درک چگونگی یادگیری دانش‌آموزان می‌باشد.

چگونگی یادگیری یعنی، آگاهی از اینکه دانش‌آموزان نیازها و توانایی‌های فردی و منحصربه‌فردی دارند و درک اینکه آموزش باید متناسب با نیازهای هر فرد یادگیرنده تنظیم شود.

مدیریت کلاس شامل کلیه راهبردهایی است که معلم برای سازماندهی و ترتیب دادن دانش‌آموزان، مطالب یادگیری، مکان و استفاده از وقت کلاس در نظر می‌گیرد تا از حداکثر بهره‌وری در آموزش و یادگیری استفاده کند.

این کمک می‌کند تا دانش‌آموزان با تأکید بر یک فضای مثبت آموزشی که منجر به یادگیری باشد، از یک محیط سازمان‌یافته و ساختار‌یافته لذت ببرند.

 

مهارت معلمان برای مدیریت مؤثر در کلاس

  • قوانین کلاس را تعریف کنید – محقق رابرت مارزانو در کتاب خود مدیریت کلاس درسی که کار می‌کند، معتقد است که معلمان مؤثر «حداقل تعداد قوانین کلاسی را دارند، تمایل دارند که روی حفظ یک محیط امن، مشارکت در یادگیری و انتظارات از نحوه عملکرد نسبت به یکدیگر متمرکز شوند.» این معلمان توضیحات روشنی در مورد قوانین ارائه می‌دهند، قوانین را طرح‌ریزی می‌کنند‌، انتظارات را برای دانش‌آموزان تکرار می‌کنند و کلاس را «فرصت‌هایی برای مؤفقیت با تحقق انتظارات» ارائه می‌دهند. گرچه هیچ قانون جادویی از قوانین حاکم بر کلاس وجود ندارد، اما روشن ساختن قوانین عادلانه، معقول، قابل اجرا و پیوسته کاربردی تأثیر عمیقی بر رفتار دانش‌آموزان در کلاس خواهد داشت.
  • ایجاد روال (جریان روتین) – در یک مطالعه برای ارزیابی ویژگی‌های معلمان مؤثر، محققان دریافتند معلمانی که «از روال کلاس به عنوان ابزاری برای اجرای استانداردهای بالا روی رفتار کلاس استفاده می‌کنند» از موفقیت بیشتری برخوردار می‌شوند. برای پرورش یک محیط یادگیری مثبت و منظم، هر کجا روال و سیستمی برای انجام وظایف و تجهیزات روزانه خود لازم داشتید، از کلی تا خاص، تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر دانش‌آموز در حل یک تکلیف گیر کرده باشد، دستورالعمل‌های شفاف و تصویب‌شده از معلم را برای کمک به موقع بیان کنید. (به عنوان مثال، درخواست کمک از همکلاسی و اگر هنوز حل‌نشده باشید، به دنبال کمک معلم باشید)

 

 

 

منابع:

https://www.prodigygame.com/blog/qualities-of-a-good-teacher