همه ما میخواهیم بچههایمان در ریاضی موفق شوند. و در اکثر حوزهها، آزمونهای استانداردشده، روشی برای اندازهگیری میزان درک است. بااینحال، هیچکس نمیخواهد این آزمونها تدریس شود. باهدف گیری و استفاده از روشهای خلاقانه برای آموزش، شما میتوانید دانشآموزان را در مورد ریاضی هیجان زده کنید. این 11 استراتژی ضروری در تدریس ریاضیات میتواند کلاس شما را به بهترین کلاس ریاضی در یک سال تحصیلی تبدیل کند.

تدریس خلاق ریاضی
1.برداشتن مانع برای همه
این میتواند یک چالش برای غلبه بر تفکرات قابل قبول اجتماعی باشد که من در ریاضی هرگز خوب نبودم. بچهها از معلمان میخواهند، چه با داشتن استعداد ریاضی و چه بدون این استعداد، از آنها بشنوند که اگر سخت کار کنید مؤفق میشوید. این مورد به بچهها برای رشد اندیشه کمک میکند. تمرین و پافشاری، شما را در ریاضیات خوب میکند. به دانشآموزان درباره قدرت و اهمیت ریاضی با اشتیاق و توقع بالایی سخن بگویید.
2.منتظر نمانید،اکنون دست بکار شوید!
دانشآموزان برای مسلط شدن بر آزمون آخر سال نیاز به مفاهیم خاصی دارند، سرعت آموزش را بر مبنایی این نیازپیش برید. شما برای پیمودن این مسیر قصد غافلگیری دانشآموزان را ندارید، لذا به این فکر کنید که برای آزمون ماه آینده دانشآموزان نیاز به دانستن چه مطالبی دارند. دانستن ضابطهها و استانداردهای خاص و مسیرهای برگشت، تدریس شما را در مسیر حقیقی خود پیش میبرد.
3.یک مسیر ارزیابی ایجاد کنید.
برای آنکه مطمئن شوید دانشآموزان مفاهیم رایاد گرفتهاند از ارزیابی تکوینی استفاده کنید. نتایج این ارزیابی میتواند راهنمای آموزش و تعیینکننده گامهای بعدی شما باشد. آزمون بخش مجزای از آموزش شما نیست. این باید در برنامهریزی شما یکپارچه شود. به جای یک پرسش سریع و یا کارت، یک آزمون پنج دقیقهای بگیرید تا میزان تسلط دانشآموزان بر مهارت ریاضی تدریس شدهای همان روز مشخص شود. یک منبع دیجیتالی مناسب طراحی شده برای نظارت بر دانشآموزان تان، این میتواند یک ابزار ارزشمند باشد به شرط اینکه اطلاعات قابل تعقیب در طول سال تحصیلی آموزش شما را آگاه کند.
4.مشاهده، اصلاح و ارزیابی مجدد
هنگامیکه دانشآموزان مشغول کار روی مسائل هستند، در میان کلاس قدم بزنید و میزان مشارکت هر یک از آنها را زیر نظر بگیرید. قبل از ادامه تدریس، با دانشآموزان بطور انفرادی صحبت کنید و با پرسش و پاسخهای مربوط به درس میزان درک دانشآموز را بسنجید. حال با توجه به روند کلاس تصمیم بگیرید که سرعت تدریس را کندتر یا تندتر کنید و یا دانشآموزان را در گروههایی قرار دهید.
5.شخصی سازی و ارائه انتخاب
زمانی که به دانشآموزان فرصت انتخاب شیوه یادگیری و نحوه ارائه درک خود از یک مفهوم داده میشود، انگیزه و توان آنها افزایش مییابد. به آنها فرصتی میدهد تا بتوانند بفهمند که چگونه بهتر یاد میگیرند، عاملی بر یادگیری خود باشند و برای حل مسائل ریاضی با روشهای مختلف تمرین کنند. به دانشآموزان گزینههای متنوعی مانند تمرینهای زمانبندی شده، پروژهها یا موارد مختلف بدهید تا میزان تسلط خود را بر مهارتهای پایهای نشان دهند. همانطور که دانشآموزان آنچه را آموختهاند نشان میدهند، معلمان میتوانند دانش آنها را پیگیری کرده و تشخیص دهند که دانشآموزان نیاز به کمکهای اضافی دیگر را دارند، و درسها را برطبق آن ساماندهی کنند.
6.بحث ریاضی را تشویق کنید
دانشآموزان را در طول گفتگو درباره کارشان درگیر کنید و از آنها برای روش بکاربرده در حل مسئلهشان توضیح بخواهید. دلیس اندروس میگوید: “هدف من بدست آوردن اطلاعاتی است در مورد آنچه که دانشآموزان فکر میکنند و از آن برای هدایت آموزشم استفاده میکنم، در مقابل تشخیص اطلاعات آنها، از آنها میخواهم بخش یادگیری طوطیوارشان را کناربگذارند. (اندروس معلم کلاس هشتم بوده که اکنون طراح و برنامه ریز ریاضی مقطع 3-5 در مدارس عمومی لینکلن، نبراسکا است). بهجای جستجو برای یک پاسخ خاص، اندروس میخواهد بحثهای عمیقتر داشته باشد تا آنچه را که دانشآموز میداند و درک میکند، معلوم شود. او میگوید: ” یادگیری واقعی پیرامون صحبت کردن و انجام دادن زیاد ریاضیات اتفاق میافتد.”
7.سعی کنید درک کنید
آموزش ریاضی معنادار فراتر از حفظ فرمولها و رویهها است. تعیین اهداف بلند، ایجاد فضایی برای اکتشاف و کار کردن با دانشآموزان برای ایجاد یک پایه قوی، آموزش معنادار ریاضی را بهمراه دارد. اندروس میگوید: ” بچهها را مانند ریاضیدانان تلقی کنید.” یک سرفصل کاملاً باز (وسیع و نامحدود) را ارائه دهید، استراتژیهای متنوع برای حل یک مسئله را مرور کنید و سپس به جای شروع از فرمول، فرمول یا ایده را از بچهها استخراج کنید. این باعث میشود یک درک مفهومی قویتر و ارتباطات ذهنی مناسب برای دانش آموز ایجاد شود.

تدریس خلاق ریاضی
8.تکالیف معنی دار را انتخاب کنید
بچهها هنگامیکه مسائل زندگی واقعی را حل میکنند، در مورد ریاضی هیجان زده میشوند. به عنوان مثال، هنگام تدریس کلاسهای ششم، چگونگی تعیین مساحت، تکالیف موجود را به طراحی مجدد یک خانه مرتبط کنید. ابعاد دیوارها و اندازه پنجرهها را به آنها بدهید واز آنها بخواهید که مساحت برای کاغذ دیواری را تعیین کنند. یا از آنها بخواهید که چقدر کاشی برای پر کردن کف خانه مورد نیازاست.
9.اجازه دهید برای درگیریهای (کشمکش) مفید
آندلس میگوید زمانی که به دانش آموزان یک مسئله معتبر را ارائه میدهید، یک سؤال بزرگ از آنها بپرسید و اجازه دهید که آنها برای جستجو چندین راهحل درگیر شوند. “کار شما، به عنوان یک معلم، این است که آنها را با پرسیدن سؤالات درست در زمان مناسب درگیر کنید. بنابراین، شما با سؤالهایتان تفکر آنها را از بین نمیبرید، بلکه شما به آنها کمک میکنید تا به سمت راه حل پیش بروند. ” ممکن است اطلاعات کمی را فراهم کنید، اما به اندازه کافی برای دانشآموزان میتواند مفید باشد. تدریس اثربخش ریاضی از دانش آموزان پشتیبانی میکند، هنگامی که آنها با ایدهها و روابط ریاضی دست و پنجه نرم میکنند. به آنها اجازه دهید نحوه عملکرد خود را کشف و شکست را در طول راه تجربه کنند.
10.ایجاد هیجان و پاداش پیشرفت
فرض کنید دانشآموزانی دارید که امتیازاتی کسب کنند و در صورت پیشرفت، گواهینامهها، مدالها یا جوایزی دریافت کنند. اعلامیهها و جلسات هفتگی که با برجستهترین بازیکنان و تیمها جشن میگیرند، واقعاً میتواند برای دانشآموزان الهام بخش باشد. داشتن چنین دیدگاهی آنها را قدرتمند میکند. بخاطر تمرین پی در پی، آنها بهتر میشوند و انگیزه میگیرند.
11.کار تیمی و تفکر معلمی را تشویق کنید
با معلمان دیگر برای بهبود بخشدن به مهارتهای ریاضی خود مشورت کنید. با بحث دربارهٔ آن چه به نظر میرسد هدف درس ریاضی است شروع کنید، و برنامه ریزی کنید تا به عنوان یک تیم، مؤثر باشد. آندرس میگوید:” با همدیگر، با توجه به تکالیف و پاسخهای احتمالی دانشآموزان که ممکن است با آن روبرو شوید، فکر کنید.” و برای بهبود عملکرد خود روی بایدها و نبایدهای کارتان تأمل کنید.
منبع : www.weareteachers.com
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.