چگونه یک طرح درس جامع و مفید برای هر جلسه داشته باشیم؟
منظور از آمادهسازی برای تدریس و کلاس درس چیست؟ معلم چگونه به سطح آمادگی برای کار در کلاس می رسد؟چگونه یک طرح درس جامع و مفید برای هر جلسه داشته باشیم؟یک معلم حرفهای برای داشتن طرح درس باید چه معیارهای را مدنظر داشته باشد؟ چه مهارتهایی برای آمادگی در کلاس باید کسب کنیم؟
در این مقاله میخواهیم به این سؤالات پاسخ دهیم.
آمادهسازی برای تدریس و کلاس درس
مهم نیست که چقدر جذاب باشید، اگر در کلاس حضور پیدا کنید و برنامهای عالی برای آموزش مطالب خود نداشته باشید، موفق نخواهید شد. بهترین معلمان، برنامه درسی، قدرت بیان و فعالیتهای کلاسی عالی دارند که آن را بهطور مداوم بهبود میدهند. آنها به طور گسترده مطالعه نموده و در مورد نحوه تدریس و روشهای تسهیل یادگیری بسیار بررسی کردهاند.
آنها هر روز، دروس و موضوعات خود را بهگونهای شکل میدهند که بیشترین درک و علاقه را برای دانشآموزان فراهم آورند. آنها با سایر معلمان همکاری داشته و در کلاسهای آموزشی شرکت میکنند تا در مورد موضوع خود و چگونگی بهتر انتقال آن اطلاعات کسب کنند. آنها در خارج از کلاس مفید هستند و به سرعت یادداشتها و نکات شخصی درباره نحوه یادگیری دانشآموزان خود مینویسند.
معلمان بزرگ در خارج از کلاس، ساعتهای طولانی از وقت خود را صرف آمادهسازی و طرح درس، یادگیری و دانش بیشتر، انتخاب روشهای تدریس، ارزیابی تدریس خود و ابزارهای آموزشی میکنند.
ایجاد آمادگی بر مبنای دانشآموزان
یک معلم باید بتواند برنامه درسی، آموزش و ارزیابی را بر مبنای دانشآموزانی که در هر کلاس مستقر هستند تنظیم کند. معلمان باید تحقیقات خود را حتی قبل از مهرماه و قبل از آنکه به کلاسهای درس خود قدم بگذارند، انجام دهند. آنها پس از بررسی و جمعآوری هرچه بیشتر اطلاعات، میتوانند قبل از آموزش، تنظیمات را انجام دهند. در اینجا سؤالاتی وجود دارد که معلمان باید قبل از روز اول آموزش به آنها بپردازند:
- من چه اطلاعات قبلی درباره دانشآموزان کلاس دارم؟
- چه الگویی در اطلاعات مشاهده میکنم؟
- درباره روز اول، باید از چه موقعیتهای اجتماعی-عاطفی آگاه باشم؟
- نقاط قوت دانشآموزان در چه موضوعات، مضامین و مفاهیمی است؟ چه کسانی نیاز به حمایت بیشتری دارند یا بعد از تشخیص دانستههای قبلی دانشآموزان، ممکن است شکاف بین چه مفاهیمی با دانستههای قبلی آنها ایجاد شده باشد؟
- با توجه به تشخیص دانستههای قبلی دانشآموزان، روی چه موضوعات، مباحث و مفاهیمی میتوانم وقت کمتری صرف کنم؟
- نظر همکاران من در مورد دانشآموزان کلاسم چیست؟
- دانشآموزان کلاس من قبلاً چه حمایتی را دریافت میکردند؟
معلمان حرفهای میدانند که برنامهریزی آنها برای سال تحصیلی قبل از اولین روز مدرسه شروع میشود. آنها برای رسیدن به اهداف یادگیری از تمام اطلاعات جمعآوریشده برای تنظیم سازی در محتوا، ابزار و زمان آموزش استفاده میکنند. پس از آغاز سال تحصیلی، قبل از آموزش، جمعآوری اطلاعات متوقف نمیشود. این معلمان از جمعآوری اطلاعات بیشتر برای تنظیم و آموزش استفاده میکنند.
تعیین سطح کلاس
در اینجا لیستی از اطلاعات جمعآوریشده پس از آغاز سال تحصیلی آورده شده است:
- بررسی علائق دانشآموزان
- بررسی نقاط قوت دانشآموزان باهوش چندگانه
- دریافت اطلاعات پیش ارزیابی از طریق ارزیابیهای کوتاه
- دریافت اطلاعات سازندهای همچون سبک یادگیری دانشآموزان در طول درس
- دریافت اطلاعات مرتبط با مسائل اجتماعی، عاطفی، انضباطی با بررسی اطلاعات مربوط به سال گذشته و سال جاری
هنگامی که معلم یک درس را شروع میکند، 5-10 دقیقه اول آموزش، معلم باید اطلاعات کافی را برای تعیین یک برنامه مناسب به دست آورد و بر مبنای آن معلم تصمیم میگیرد که درس را با پیش برنامهریزیشدهها ادامه دهد یا خیر؛
معلمان حرفهای به طور مداوم از طریق بازخورد دانشآموزان، سطح کلاسهای خود را میسنجند. بازخوردهایی همچون پیش ارزیابی، مشارکت فعال و مشاهده دانشآموزان میتواند اطلاعاتی در اختیار معلمان قرار دهد تا آنها برای باقیمانده درس، آموزش خود را تنظیم کنند.
در اینجا چند روش وجود دارد که یک معلم میتواند برای تنظیم آموزش در طول درس استفاده کند:
- مشارکت فعال را افزایش یا کاهش دهید
- ساختارهای یادگیری را افزایش یا کاهش دهید
- زمان را برای محتوای خاص افزایش یا کاهش دهید
- زمان را برای استراتژی آموزشی خاص افزایش یا کاهش دهید
- تغییر یا اصلاح محتوا و برنامه درسی
- تغییر یا اصلاح استراتژی آموزشی
- تغییر یا اصلاح مطالب
معلمان حرفهای پس از تدریس میتوانند از اطلاعات جمعآوریشده برای تنظیم سریع دروس جلسه بعد استفاده کنند یا تصمیم بگیرند که با همان آموزش از پیش برنامهریزیشده ادامه دهند. این اطلاعات میتوانند از اطلاعات سازنده و جمعبندی شده، اطلاعات مشاهدهای و سایر اطلاعات تصادفی برای ایجاد بهترین تجربیات یادگیری متناسب با دانشآموزان حاضر در کلاس، تشکیل شوند.
مهارتهای معلمان برای آمادگی مؤثر
یک معلم خوب همیشه آماده است. معلم حرفهای هر روز که به کلاس میآید، آماده تدریس است.
همانطور که جیمز استرون در کتاب تأثیرگذار خود، ویژگیهای معلمان اثربخش، مینویسد: «سازماندهی وقت و تهیه مطالب قبل از آموزش به عنوان یکی از مهمترین جنبههای تدریسِ مؤثر ذکر شده است.»
اما «آمادهسازی» میتواند یک اصطلاح گیج کننده باشد. دو معلم مختلف ممکن است تعریفی کاملاً متفاوت ازآنچه یک معلم آماده را توصیف میکند، داشته باشند. برای تقویت بخشیدن به آمادهسازی خود موارد زیر را در نظر بگیرید؛ مطمئن شوید که شروع هر جلسه را با اعتمادبهنفس به ارائه مطالب خود میپردازید:
محتوای آموزشی خود را بشناسید. در فصل سوم از کتاب آموزش معلمان علوم، ریاضیات و فناوری، نویسندگان معتقدند آمادهسازی محتوا برای تدریس باکیفیت بسیار مهم است، در این کتاب آمده است: «تهیه محتوا با موفقیت دانشآموزان در موضوعات خاص، بهویژه در ریاضیات و علم به طور مثبت در ارتباط است»؛ بنابراین، چگونه میتوانید با دانش محتوای خود آمادگی بیشتری کسب کنید؟ در بین اصول اصلی INTASC سه رکن زیر را در مورد انتظارات محتوای معلمان در نظر بگیرید:
- دانش – معلم مفاهیم اصلی، قضایا، فرضیات، مباحث، فرایند تحقیق و روشهای استدلال را میداند.
- بهروزرسانی خود – معلم میداند که دانش موضوعی یک واقعیت ثابت نیست بلکه پیچیده و در حال تحول است. او در تلاش است تا از ایدهها و دانستههای جدید در این زمینه آگاه شود و دانش خود را بروز کند.
- عملکردها – معلم برای ارائه مفاهیم جدید به طور مؤثر از توضیحات و مثالهای متعدد استفاده میکند که ایدههای کلیدی را درگیر کرده و آنها را به دانستههای قبلی دانشآموزان پیوند زند.
«انواع کارهایی که غالباً شما باید برای تهیه کلاس انجام دهید»:
-
- متن و مسائل را آماده کنید
- موضوعات را یادداشتبرداری کنید
- یادداشتهای نطق هفته را مرور کنید
- خلاصهای از موضوعات را برای تسلط در کلاس آماده کنید
- لیستی از سؤالات برای استفاده در کلاس یا نوشتن روی تخته تهیه کنید
- یک جزوه از مباحث تهیه کنید تا در کلاس بحث کنید
- یک راهنمای مطالعه تهیه و بین دانشآموزان توزیع کنید
- یک تکلیف شب یا سؤالی برای دانشآموزان طراحی کنید تا دانشآموزان برای جلسه آینده آماده شوند
- فهرست منابع یا سایر اطلاعات بیرونی مربوط به مطالب را گردآوری کنید
- مطالب تصویری را جمع کنید
- متن تکمیلی را آماده کنید
- جزوهای را در مورد نکته برداری، روشهای تحقیق، تکنیکهای حل مسئله و غیره تهیه کنید
- برای بحث در مورد مطالب و چگونگی ارائه آن در هر بخش، با استاد و افراد متخصص دیگر ملاقات کنید
- سؤالات دانشجویان را مرور کنید تا نگرانیها، مشکلات، علائق آنها را پیشبینی کنید
- آزمونهایی را برگزار کنید
- مشارکت کلاسی، بحث در گروههای کوچک یا سایر پروژههای تیمی را ایجاد کنید
- مقالات مرتبط با بحث را از نشریات و سایتها کپی کنید.
منابع:
https://www.prodigygame.com/blog/qualities-of-a-good-teacher/
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.