برای معلم مقتدر بودن باید چه رویکردی داشته باشید؟
ابتدا چهار گروه از معلمان با خط مشهایی که اصولاً هر گروه بکار میگیرند، در زیر آورده شده است. شما بهعنوان معلم چه سبکی دارید؟ معلم مقتدر چه ویژگیهای دارد؟ رابطه معلم مقتدر با دانشآموزان چگونه است؟
شاید یک معلم موفق کسی است که میتواند شرایط را ارزیابی کند و سبکی متناسب با موقعیت موجود را استفاده میکند.
معلم اقتدارگرایانه
محدودیتهای قاطع و مشخصی را برای دانشآموزان وضع میکند.
اغلب اوقات ساکت است.
دانشآموزان میدانند که نباید در تدریس معلم وقفه ایجاد کنند.
در نتیجه دانشآموزان از مبادله و بحث کلامی دلسرد میشوند و آنها فرصت یادگیری و یا تمرین مهارتهای ارتباطی را ندارند.
این معلم نظم و انضباط جدی را ترجیح میدهد و توقع اطاعت فوری را دارد.
عدم اطاعت از معلم معمولاً منجر به تنبیه یا فرستادن به دفتر مدیر میشود. در این کلاس دانشآموزان باید خط مشهای را پیروی کنند و درباره چرایی آن نپرسند!
معلم مقتدر
محدودیتها و کنترلها را بر دانشآموزان گذاشته اما همزمان استقلال را در آنها تشویق میکند. این معلم اغلب دلایل قوانین و تصمیمات را توضیح میدهد.
اگر دانشآموزی مشکلساز باشد، معلم توبیخ مؤدبانه اما محکم را ایجاب میکند.
معلم مقتدر، برای ایجاد تعامل کلامی مفید در کلاس همچون بحث نقادانه را فراهم میکند.
دانشآموزان میدانند که اگر سؤال یا نظر مرتبط با درس دارند میتوانند صحبت معلم را قطع کنند.
این محیط به دانشآموزان فرصت یادگیری و تمرین مهارتهای ارتباطی را میدهد.
معلم بیتفاوت
در کلاس خیلی درگیر نیست.
این معلم انتظارات معدودی، در صورت وجود، از دانشآموزان میطلبد و بهطورکلی بیعلاقه به نظر میرسد.
معلم بیتفاوت فقط نمیخواهد به دانشآموزان تحمیل شود و اغلب احساس میکند که آمادگی برای این کلاس ارزش تلاش را ندارد.
برای فعالیتهایی مانند گردش علمی و پروژههای ویژه از این قاعده مستثنی نیست.
این معلم برای آمادهسازی و طرح درس زمان نمیگذارد و ممکن است چندین سال از یک منابع و مواد آموزشی استفاده کند. همچنین، کلاس فاقد نظم و انضباط است.
این معلم ممکن است فاقد مهارت، اعتمادبهنفس و جسارت برای ایجاد نظم و انضباط در دانشآموزان باشد.
معلم با ارائه آزادی عمل
درخواست یا کنترل معدودی را بر عهده دانشآموزان میگذارد. عبارت «کار خود را انجام دهید» شرححال این کلاس است.
این معلم انگیزهها و اقدامات دانشآموزان را میپذیرد و احتمالاً کمتر بر رفتار آنها نظارت میکند.
معلم تلاش میکند تا به احساس دانشآموزان آسیب نرساند و در نه گفتن یا اجبار برای اجرای قوانین مشکل دارد.
اگر دانشآموز در کلاس مشکلساز شود، ممکن است معلم فرض بر آن گیرد که دانشآموز بهاندازه کافی توجه نمیکند.
تدریس مقتدر
تدریس مقتدر یک شیوه مدیریت کلاس است که مرزهای محکم و واقعگرایانهای را برای دانشآموزان با روشی دلسوزانه فراهم میکند. یک معلم مقتدر بر حفظ استانداردهای بالا و پیشنهاد صمیمیت واقعی تمرکز دارد.
این شیوه تدریس برای بسیاری از دانشآموزان احتمالاً مؤثر واقع میشود، بهویژه برای دانشآموزان بااستعداد بسیار مهم است، چرا که دانشآموزان تیزهوش غالباً با نیازهای زیادشان برای تعامل و حس همدلی شناسایی میشوند.
در برنامههایی که من تهیه میکنم، هر روز با شروع جلسه، زمان آن فرامیرسد که دانشآموزانم آنچه را که برای آنها مهم است با اجتماع کوچک کلاسی خود به اشتراک بگذارند.
آنها عمیقترین امیدها و نگرانیهای خود را به اشتراک میگذارند سپس ما به سراغ ریاضی میرویم. انتظار نمیرود هیچ دانشآموزی وارد کلاس شود و بلافاصله شروع به خلق ایده کند. اول، من میخواهم بدانم آنها در کجای تدریس من قرار دارند و همچنین بدانم چگونه میتوانم به آنها کمک کنم تا احساس راحتی کنند و بتوانند بهترین تلاش خود را انجام دهند.
هنگامیکه یک معلم بیشازحد آزادی عمل بدهد، برای دانشآموزانش هیچ مرز و انتظاری ندارد. نمونه چنین کلاسهای را من در دورههای استعدادیابی دیدهام؛
اگر یک معلم بیشازحد اقتدارگرا باشد، مرزها و انتظارات غیرقابلتحمل است و بدون احتساب نیازهای دانشآموز تنظیم میشود. این معلمان تمایل زیادی به دنیای استعدادهای درخشان ندارند.
یک معلم مقتدر تمام تلاش خود را میکند تا در حد وسط باقی بماند – ضمن برقراری ارتباط، انعطافپذیر و مهربان است چراکه برای دانشآموزان خود استانداردهای بالایی دارند. این کار آسانی نیست.
من نیز در تدریسم دچار افراط و تفریطهایی شدم که از یک طرف رویکرد آزادی عمل و از طرفی دیگر رویکرد اقتدارگرایانه را پیش میگرفتم. سعی میکنم برای کمالگرایی به خودم بیشازحد سخت نگیرم و فقط بتوانم بهتر عمل کنم.
من بهترین را از دانشآموزانم میخواهم تا آنها بتوانند ابزار موردنیاز خود را برای یک زندگی کامل و معنادار توسعه دهند.
استراتژی: TLAC صمیمی اما سختگیر
یک تصور غلط رایج این است که شما نمیتوانید همزمان صمیمی و سختگیر باشید؛ اما برای اینکه یک معلم مقتدر با تکنیک خونگرم اما سختگیر باشید باید هم صمیمی و پرشور، جذاب، دلسوز، نگران و همچنین سختگیر، بیرحم و گاه انعطافپذیر باشید. با انجام این کار، شما این پیام را برای دانشآموزان خود ارسال میکنید که داشتن انتظارات زیاد، بخشی از مراقبت و احترام به آنهاست.
نهتنها ما بهعنوان معلمان باید به دنبال صمیمی بودن و سختگیری باشیم بلکه باید برای همزمانی آنها دقیق باشیم. یک سبک تدریس مقتدرانه خونگرم و سختگیر میتواند با این راهکارها بسیار مؤثر باشد:
- تمایز بین رفتارها و افراد. رفتار مشکلساز را تشخیص دهید اما بدانید این رفتار، شخص را نمیسازد.
- به دانشآموز عواقب یک رفتار مشکلساز را توضیح دهید. برای توضیح جزئیات رفتار به دانشآموز، ابتدا از نقطه قوت رفتار او شروع کنید و سپس اشتباه او را گوشزد کنید تا بداند رفتار مشکلساز او چه عواقبی خواهد داشت.
- نشان دهید که عواقب، موقتی هستند. به دانشآموز نشان دهید که وقتی عواقب کارشان را میبینند، این امر گذرا است؛ و این نیز به این معناست که معلم نمیخواهد برخلاف میل دانشآموز خود عمل کند.
- از رفتارهای صمیمانه و غیرکلامی استفاده کنید. خونگرم و محکم باشید تا به آنها نشان دهید که جدی هستند اما هنوز هم به آنها اهمیت میدهید و میدانید که آنها میتوانند پیشرفت بهتری داشته باشند.
نظریه پشت استراتژی TLAC
مقتدر بودن در تدریس شما، بهترین روش برای آموزش و کار با دانشآموزان است. مقتدر بودن بدان معنی است که شما نهتنها از دانشآموزان خود انتظارات بالایی دارید بلکه بهشدت درگیر آنها هستید و توجه زیادی به پیشرفت و رشد دانشآموزان خود میدهید. با تکنیک صمیمی/ سختگیری ما این سطوح سلسلهمراتب را انجام میدهیم:
- ایمنی و امنیت: ما بهعنوان معلم، محیطی را که دانشآموزان بیشتر وقت خود را در طول روز آنجا میگذرانند، باید فضایی امن و پذیرا را برای آنها فراهم آوریم.
- عشق و تعلق: این حس به کلاسها و یک اجتماع و خانواده برمیگردد و ما بهعنوان معلم میتوانیم این اجتماع را پرورش دهیم و قویتر سازیم تا همه چنین فضایی را دوست داشته باشند و در گروه پذیرفته شوند.
- عزتنفس: یک معلم صمیمی/ سختگیر بودن، به ما این امکان را میدهد تا به دانشآموزان کمک کنیم که عزتنفس و خودکارآمدی خود را داشته باشند حتی وقتی مجبور به اصلاح آنها هستیم.
- اگر نیازها در مراحل قبلی برآورده شود، اکنون میتوانیم به دانشآموزان خود تجربه یادگیری معنادار از خودشناسی، خلاقیت، خودکفایی در انجام فعالیتها و اعتبار را عرضه کنیم.
هنگامیکه از این سبک صمیمانه/ سختگیرانه استفاده میکنید، به یاد داشته باشید که با دانشآموزان خود از زبان غیرکلامی یا غیرتهاجمی استفاده کنید و به آنها نشان دهید که موفقیت آنها در تمام کارهایی که انجام میدهند از دید شما پنهان نیست.
لطفاً نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.
منابع:
https://www.pedagonet.com/quickies/yourstyle1.html
http://www.jadeannrivera.com/authoritative-teaching-and-gifted-children/
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.