خودباوری، آنچه یک معلم برای کارآمدی نیازمند است
چه چیزی باعث میشود معلمان مؤثر باشند؟ یک جواب ساده و صادقانه وجود دارد و آن اینکه معلمان باور کنند که میتوانند مؤثر باشند، همان چیزی که از آن به خودباوری در معلم یاد میشود.
چه تعریفی از خودباوری معلم دارید؟ خودباوری در تدریس معلم چگونه اثرگذار است؟ دیدگاه یک معلم خودباوری نسبت به وظایف خودش و دانشآموزانش چه هست؟
خودباوری معلم
اگر بخواهیم در یک کلام خودباوری را تعریف کنیم یعنی «بله من میتوانم». خودباوری احساس خوب بودن در مورد خود، پذیرش قابلیتها و استعدادهای خود است. یکی از ویژگیهای بارز خودباوری، داشتن احساس مسئولیت بالا است که لازمه تعهد در تدریس است.
تنها معلمان خودباور میتوانند دانشآموزانی خودباور را در کلاس درس خود پرورش دهند. چراکه این حس نیز همچون حس اشتیاق، اعتماد به نفس و نیز اضطراب از معلم به دانشآموز منتقل میشود.
اگر شما خودباوری، اعتمادبه نفس، مهارتهای ارتباطی و میزان استرس را در یک معلم بهبود دهید، شما کارآمدی این معلم را در سرتاسر برنامه درسی او بهبود میبخشید.
-الاین مکدونالت
خودباوری معلم بر کارآمد بودن خود، نقطه شروع بسیاری از مواردی است که دنبال میکند: مواردی همچون انتظارات بالا، برقراری ارتباط با همه دانشآموزان، سخت کار کردن و همکاری به عنوان یک حرفهای. اگر ما اعتقاد نداشته باشیم که کارمان واقعاً تأثیرگذار است، بسیاری از این موارد اتلاف وقت هستند.
آیا تدریس خود را باور دارید؟
محققان دریافتهاند معلمانی که خودباوری دارند و معتقدند میتوانند بسیار مؤثر و کارآمد باشند – یعنی تصمیمات آموزشی که میگیرند باعث افزایش یادگیری دانشآموزان میشود – بهترین نتیجه را در کلاس دارند.
این تحقیق توسط تحقیقاتVisible Learning از جان هتی ارائه شده است که در آن 252 عامل مؤثر بر پیشرفت دانشآموزان را مورد بررسی و طبقهبندی قرار میدهد که در نمودار زیر بخشی از نتایج این تحقیقات آورده شده است.
به بالای لیست نگاه کنید، کارآمد بودن معلم به عنوان شماره یک قرار گرفته است. میزان خودباوری معلمان در کارآمدی آنها بیشتر از هر چیز دیگری تأثیرگذاراست.
ایجاد تغییر
چگونه میتوان به معلمان کمک کرد تا دریابند خودباوری آنها بسیار مهم است و در ارتقا کارآمدی آنها مؤثر است؟ اولین قدم برای موفقیت در این مسیر آن است که ذهنیت خود را تغییر داده و یک ذهنیت رشد را جایگزین نمایید.
آنچه اهمیت دارد یاسخ به این سؤال است که: “چگونه میتوان ذهنیت خود را هنگام آموزش تغییر داد؟”
راهبردهایی مؤثر برای تغییر
راهکارهایی وجود دارد كه میتواند به شما كمك كنند تا ذهنیت خود را تغییر داده و بهبود بخشید. و از این طریق میتوانید دریابید که با بهبود در کارآمدی عملکرد خود، نتایج دانشآموزان در جهت پیشرفت آنها نیز افزایش مییابد:
- اطلاعات را دنبال کنید: برای برخی از معلمان، قانعکنندهترین استدلال این است که تمام مستندات و تحقیقات انجام شده با اطلاعاتی که گویای همه چیز است را به آنها نشان دهید.
شما باید بدانید که خودباوری در شما به عنوان یک معلم بهطور عمیق بر آنچه در کلاس برای دانشآموزان اتفاق میافتد تأثیرگذار است.
- ارتباط و همکاری: آیا میدانید که معلمان هنگام یادگیری از همکاران خود و هنگامیکه یادگیری آنها خود هدایتشونده باشد، بهترین چیزها را میآموزند.
این میتواند فرصتی برای معلم باشد که بتواند چیزی را از طریق ارتباط خود با معلمان دیگر ارائه دهد و سپس ببیند که چگونه این ارتباطات روی یادگیری آنها و به عبارت دیگر روی یادگیری دانشآموزان تأثیر میگذارد.
- آمادهسازی : عوامل تحت کنترل شما چگونه میتواند در دانشآموزان تغییر ایجاد کند؟ این عوامل چه آیتمهای را شامل میشود؟ با پرسیدن سؤالات تأملبرانگیز از خود آمادگی ذهنی را برای تغییر در خود ایجاد نمایید.
برای اکثر ما، فقط گفتن تغییر، درواقع هیچچیز را تغییر نمیدهد – لازم است دستبهکار شویم و برای تغییر از درون خود شروع کرده و سپس روی عوامل بیرونی کار کنیم. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، به مدلهای آمادگی شناختی و دیگر تکنیکهای آمادهسازی سری بزنید.
- رویکرد از زاویهای دیگر: روشهای دیگری از جمله بازخورد دانشآموزان نیز وجود دارد که به معلمان کمک میکند تا تأثیر ممکن آنها را ببینند. از معلمان میخواهیم روی هر آنچه به موفقیت بیشتر دانشآموزان در کلاس کمک میکند، تمرکز و تأمل کنند.
برای رسیدن به این مهم نباید از ارزیابیهای تکوینی و همچنین طلب یاری از والدین برای دانستن نقاط قوت و ضعف هر دانشآموز غافل شوید.
- همه بهانهها را به چالش بکشید: برای عدم موفقیت خود در تدریس به دنبال مقصر نباشید. برای اثربخشی و کارآمدی در عملکرد خود تمام بهانهها را به چالش کشید.
این کار باید حرفهای و با مهربانی انجام شود و اگر بخشی از فرهنگ شود، میتواند محور کارآمدی معلمان باشد.
این لیست بههیچوجه جامع نیست، اما این بهنوبه خود میتواند باعث موفقیت بیشتر دانشآموزان و فرهنگ عالی مدرسه میشود.
دیدگاه یک معلم خودباور به دانشآموزان
معتقدند که دانشآموزان بهترین یادگیری را دارند:
- هنگامیکه آنها اعتقاد دارند میتوانند یاد بگیرند
- به روشهای و سبکهای مختلف
- وقتی محیط کلاس و مدرسه از نیازهای عاطفی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی آنها پشتیبانی میکند
- هنگامی که یادگیری واقعی است (شامل مسائل دنیای واقعی است)
- وقتی احساس احترام میکنند
- وقتی بین معلم و دانشآموز رابطه مثبت وجود دارد
- هنگامیکه معلمان برای کاهش شکاف بین جریان دانشآموز و سطح بالاتری از درک بازخورد صریح ارائه میدهند
دیدگاه معلم خودباور به حرفهی خود
- باور دارند که همه کودکان میتوانند یاد بگیرند
- شور و شوق و اشتیاق را برای آنچه آموزش میدهند به نمایش میگذارند
- بهعنوان یک جامعه یادگیری حرفهای با هدف بهبود دستاوردهای دانش آموزان همکاری میکنند
- کارهای کلاس را قابلدستیابی اما چالشبرانگیز تنظیم میکنند
- فعالیتهای یادگیری متمایز را ارائه میدهند
- یک محیط کلاس با کیفیت فراهم کرده که در آن همه دانش آموزان با معلم و دانش آموزان دیگر احساس ارزش و احترام کنند
- برای توسعه روابط مثبت با همه دانشآموزان سخت تلاش میکنند
- انتظارات بالای برای دانش آموزان ارائه میدهند
- برنامههای صریح تدریس را طوری طراحی میکند که علاقه دانشآموزان را برانگیزد
منابع:
https://www.lakes.nsw.edu.au/our-beliefs-about-teaching-and-learning
https://blog.mimio.com/i-think-i-can-how-teachers-beliefs-impact-student-learning
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.