بارزترین ویژگیهای رفتاری معلمان بزرگ
معلمان بزرگ انتظارات زیادی از دانشآموزان خود دارند، آنها را از استعدادهای خودشان متقاعد کرده و به آنها کمک میکنند تا در یک محیط منظم و ساختار یافته به پتانسیلهای خود برسند.”
– لیزا دلپیت
شما به عنوان معلم عنصر تعیینکننده در کلاس هستید. این رویکرد شخصی من است که معلم محیط کلاس را میسازد. نگرش، روحیات و نوع رفتار روزانه معلم است که محیط را رقم میزند. شما بهعنوان یک معلم، قدرت فوقالعادهای دارید که زندگی دانشآموز خود را تلخ یا شاد کنید. شما میتوانید ابزار شکنجه یا الهامبخش برای دانشآموزان باشید. شما میتوانید آنها را تحقیر یا التیام کنید. در هر شرایطی، این واکنش شما است كه تصمیم میگیرد آیا بحران تشدید شود یا از بین رود.
دانشآموزان همیشه جذب معلمانی میشوند که خونگرم، بااحترام، مهربان و دلسوز با آنها باشند که این امر منجر به برقراری ارتباط و درک بهتر میشود. معلمی مهربان و خیرخواه را همه دانشآموزان دوست دارند و برای چنین شخصیتی احترام قائلاند، به واسطه علاقهای که به معلم خود دارند تکالیف خود را انجام میدهند و درنهایت نتایج بهتری را به همراه خواهند داشت.
هرکسی که کار تدریس انجام داده است میداند که تدریس یکی از سختترین مشاغل است. راز معلمان بزرگ در آن است که آنها واقعاً میخواهند معلمانی بزرگ باشند و آنها بههیچوجه در انجام موفق کاری متوقف نمیشوند. یک معلم خوب تقریباً هر کاری را برای کمک به دانشآموزان خود انجام میدهد.
آنها همیشه مایل به کمک و وقت گذاشتن برای دانشآموزان خود هستند. اگر چیزی به نتیجه نرسد، آنها تا زمانی که راهحلی پیدا نکنند، خستگیناپذیر کار میکنند. برای کار یک معلم هرگز نقطه پایانی وجود ندارد اما بهترینها هرگز تلاش را متوقف نمیکنند، آنها هرگز متوقف نمیشوند.
یک معلم حرفهای فقط از ذهن تدریس نمیکند؛ یعنی برای ارائه مطالب به هنگام تدریس، تنها دانستههای ذهن او درگیر نیست بلکه در بهترین کلاسهای درس، قلبها نیز درگیر میشوند.
برای ایجاد محیطهای یادگیری موفق، معلمان بزرگ باید بتوانند با دانشآموزان خود روابط دلسوزانه برقرار کنند. این رابطه دلسوزانه دانشآموز و معلم است که تبادل اطلاعات را آسان میکند.
بهترین معلمان اغلب کسانی هستند که نهتنها در مورد شغلشان، بلکه در مورد هر دانشآموزی که به آنها خدمت میکنند، عمیقاً دلسوز هستند. معلمان بزرگ علاوه بر آنکه عاشق تدریس و ریاضی هستند، عاشق دانشآموزان خود نیز هستند.
نگرانی و دلسوزی برای دانشآموزان همان چیزی است که معلمان را به حرکت، انجام بهتر، برقراری ارتباط بیشتر، سؤال کردن، یادگیری، تصحیح و بهبود عملکردشان سوق میدهد.
دانشآموزان شما ممکن است دچار مشکلات، اتفاقات ناگوار، استرس و یا حتی افسردگی شوند که موجب کمکاری به هنگام درس شود یا میخواهند هر چه سریعتر همهچیز را رها کنند؛
شما نباید پیشقضاوتی کرده و به آنها برچسب دانشآموز بد یا تنبل بزنید، بلکه شما میتوانید همچون پدر یا مادری دلسوز با آنها باشید و از دانشآموز خود حمایت کنید. درباره اتفاقاتی که برای او پیشآمده بپرسید و او را برای بهتر شدن ترغیب کنید. اگر در دانشآموز خود نشانههای افسردگی میبینید، شاید بهتر است که خارج از کلاس با او ملاقات کنید و بدانید که دقیقاً چه اتفاقی برای او افتاده است.
کار با دانشآموزان با شخصیتها و تواناییهای مختلف میتواند چالشبرانگیز باشد. برای موفقیت در این عرصه، یک معلم باید واقعاً دلسوز و نگران دانشآموزان باشد. معلمان بزرگ به رویکرد «من در مقابل آنها» نمیپردازند. بلکه باید توجه و درک خودشان را برای دانشآموزانی که تلاش میکنند، نشان دهند.
مهربانی زبانی است که افراد لال میتوانند با آن صحبت کنند و افراد کر میتوانند آن را بشنوند و درک نمایند.
– کریستین بوو
معلمان خونگرم باعث افزایش عزت دانشآموزان میشوند، آنها هرگز دانشآموزان خود را مورد آزار و اذیت قرار نمیدهند. آنها حتی گامهای کوچک پیشرفت را تحسین و تشویق میکنند.
تحقیقات پژوهشگران بر این تأکید دارد که حمایتهای معلمان بهشدت با یادگیری و پیشرفت دانشآموزان مرتبط است.
یک معلم حرفهای به دانشآموزان خود احترام میگذارد. در کلاس یک معلم حرفهای، عقاید و نظرات هر فرد ارزشمند است. دانشآموزان در بیان احساسات خود احساس امنیت میکنند و یاد میگیرند به دیگران احترام بگذارند و به نظرات هم گوش دهند.
هیچگاه معلم طرفداری یا تبعیض نسبت به دانشآموزان قائل نمیشود و معتقد است که تمامی دانشآموزان توانایی یادگیری و موفقیت را دارند. این معلم است که چنین محیط یادگیری گرم و دوستانه را برای همه دانشآموزان ایجاد میکند.
خونگرم باشید. به دانشآموزان خود نشان بدهید که آموزش و یادگیری نباید هم حتماً جدی و خشک باشد. سعی کنید هنگام درس دادن شوخی کنید و بخندید و کلاس را شاد کنید. در این صورت دانشآموزان با شما احساس راحتی بیشتری هم دارند. درصورتیکه در برنامه درسی خود از شوخی و فعالیتهای مفرح استفاده کنید، دانشآموزان هم موضوعات درسی را بهتر یاد میگیرند.
چارلی براون در یک نوشته طنزآلود گفته است: «من بشریت را دوست دارم. فقط مردم را نمیتوانم تحملکنم.» برای خونگرم بودن و دوست داشتن دانشآموزان، آن هم فقط در حرف کافی نیست. بلکه باید گرمای درونی خود را بهسوی آنها فرستاد.
معلمان خونگرم و قابلدستیابی، همواره از خلقوخوی ثابتی برخوردارند. آنها قابل پیشبینی و متعادل هستند. میدانید دلیل علاقه دانشآموزان به این معلمان چیست؟ آنها همیشه همانی هستند که بودند؛ اما بااینوجود آنها نسبت به احساسات دانشآموزان خود حساساند، چون بهخوبی میدانند خلقوخوی دانشآموزان با آنها متفاوت است و خود را بهسرعت با خلقوخو و احساسات آنها تطابق داده و میفهمند چطور با آنها رفتار کنند.
معلمان خونگرم مثل ناخدای یک قایق، حرکت خود را با جریان آب تنظیم میکند تا بتواند خود را به مقصد دلخواه برساند.
دیوید آگسبرگر– نویسنده و معلم –:
«ازآنجاییکه هیچیک از نیتهای ما همیشه دور از اشتباه و هیچیک از کوششهای ما بدون خطا و دستاوردهای ما خالی از محدودیت و نقص نیست (که البته این ویژگی بشر است) باید خود را بهوسیلهٔ بخشودن از شر آنها نجات دهیم.»
همواره خونگرم بودن معلم، از آنها افرادی متواضع میسازد؛ همین تواضع باعث میشود آنها بهسرعت از دیگران درخواست بخشش نمایند و بهسادگی دیگران را ببخشند.
بههرحال باید به یاد داشته باشیم که خوش برخوردی و خونگرم بودن، مسئولیت انسانهای در موضع قدرت است. معلمان باید در مقابل دانشآموزان خود احساس مسئولیت کنند.
منابع:
https://www.linkedin.com/pulse/teacher-as-warm-demander-michael-mcknight
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.