چرا ارتباط خوب معلمان با والدین اهمیت دارد؟
به بیان ساده، والدین بهترین معلمان و الگویی هستند که یک فرد دارد. به همین دلیل، بسیار مهم است که والدین بهجای اینکه کنترل همه امور را به معلم واگذار کند، درگیر آموزشوپرورش فرزند خود باشند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد ارتباط خوب والدین و معلم منجر به تأثیر مثبت بر عملکرد تحصیلی دانشآموز میشود. در این مقاله، خواهیم دید که چرا ارتباط خوب معلم و والدین حائز اهمیت است؟
سفر آموزشی کودک از لحظه تولد وی آغاز میشود. یادگیری بهطور مداوم در حوادث روزمره زندگی اتفاق میافتد، اما بهمحض اینکه کودک پا به کلاس میگذارد، این سفر واقعاً به شکلی رسمیتر شروع میشود.
برای رسیدن به موفقیت در این سفر، ارتباط خوب و مثبت بین معلمان و والدین خصوصاً در مورد رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی شخص بسیار مهم است. این ارتباط باید با بازخورد مداوم در هر دو طرف ادامه داشته باشد و باید از تجربیات و رشد بینظیر هر شخص پیروی کند.
ارتباط خوب والدین و معلم چیست؟
ارتباط خوب والدین و معلم باید مستمر بوده و از ابتدا خطوط روشنی داشته باشد. مداوم نگهداشتن والدین، احساس اجتماعی مفیدی برای دانشآموز و مدرسه فراهم میکند. انتظارات والدین یکی از مهمترین پیشبینی کنندههای پیشرفت دانشآموزان است، بنابراین انتظارات بالا و روشن باید از ابتدا تعیین شود.
در آغاز سال تحصیلی، معلمان باید توضیح دهند که چگونه و چه موقع با والدین ارتباط برقرار میکنند، به همه والدین این اطمینان را میدهند که سؤالات و نگرانیهای آنها ارزشمند است.
در مورد ابزارهای ارتباطی که برای والدین بکار میگیرند، بحث و گفتگو میکنند. برخی از والدین ممکن است ارتباطات دیجیتال را بخواهند درحالیکه برخی دیگر فقط میتوانند ارتباط کلامی یا کتبی را بخواهند.
باید یک سطح اعتماد بین والدین و معلمان وجود داشته باشد تا ارتباطات علنی ایجاد شود. معلمان همیشه باید والدین را از نگرانیها آگاه کنند، اما باید استراتژیهایی را که برای رفع هرگونه مشکلات و نیز استراتژیهایی که در آینده استفاده میشود را نیز توضیح دهند.
هنگام بحث در مورد هر موضوع، معلمان باید راههایی را که والدین میتوانند در خانه به دانشآموزان کمک کنند تا یادگیری آنها در کلاس تقویت شود را بیان کنند. این ارتباط باعث خلق والدینی میشود که حامی، فهیم و قابلاعتماد به معلم و نیات معلم هستند.
با برقراری ارتباط موفقیتآمیز، والدین بیشتر درگیر وقایع گسترده کلاس و مدرسه میشوند. ارتباط خوب و قوی والدین و معلم باعث بهبود عملکرد تحصیلی در دانشآموزان میشود و احساس بسیار خوبی در جامعه ایجاد میکند.
اهمیت روابط خوب و مثبت والدین و معلم
رهبری علمی
معلمان و والدین برای کمک به شکوفایی دانشآموزان، از یک سیستم پشتیبانی اساسی برخوردار هستند، هر دو گروه مهماند. هنگامیکه والدین و معلمان بهطور مؤثر با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و باهم کار میکنند، میتوانند موفقیت طولانیمدت هر دانشآموز را تحت تأثیر قرار دهند.
یک مطالعه اخیر بررسی کرده است که چگونه روابط والدین و معلمان میتواند بر پیشرفت دانشآموزان تأثیر بگذارد. محققان دریافتند که یک رابطه مثبت و مؤثر بین والدین و معلمان میتواند به پیشرفت دانشآموزان کمک کند و یک برنامه آموزش معلمان میتواند به تقویت کیفیت این روابط کمک کند.
محققان دانشگاه میسوری، یک برنامه توسعه حرفهای را برای ۱۰۰ نفر از معلمان اختصاص دادند که روی بهبود روابط معلم با والدین و دانشآموزان و همچنین مدیریت مؤثر در کلاس تمرکز داشت.
از طریق این آموزشها، معلمان یاد گرفتند که چگونه بتوانند با والدین دانشآموزان، از طریق ارتباطات مکرر حضوری و الکترونیکی، ارتباط بهتر برقرار کنند. معلمان یک نظرسنجی در مورد دانشآموزان و والدین آنها را در آغاز و پایان سال انجام دادند. این بررسیها شامل سؤالاتی در مورد دخالت والدین در آموزش فرزندانشان و کیفیت ارتباط معلم با والدین هر فرد است.
محققان دریافتند دانشآموزانی که والدین آنها توسط معلمان شناخته شده هستند، مشارکت بیشتری در کلاس داشته و از سطح بالاتری از رفتارهای اجتماعی و موفقیت تحصیلی برخوردارند. این نشان میدهد که معلمان و والدینی که برای تقویت دانشآموزان با یکدیگر همکاری میکنند میتوانند به بهبود عملکرد دانشآموزان کمک کنند.
این مطالعه بیشتر نشان میدهد که روابط مثبت بین والدین و معلمان منجر به درک بهتر جامعه از مدرسه میشود. معلمان میتوانند برای تقویت روابط خود با والدین قدم بردارند. مدیران مدارس باید از این تلاشها حمایت کنند.
نظر افراد موفق درباره چرایی اهمیت ارتباط معلم و والدین
پل گاسینزیگوا، مربی مستقر در کیگالی، ارتباط نزدیک والدین و معلمانش را به یاد میآورد و این، به گفتهی وی، او را به یک دانشآموز منضبط تبدیل کرد. او میگوید که بدون آن، قادر به دستیابی به چیزهای زیادی در زندگی نخواهد بود.
چرا مهم است
جولیوس زیگاما، یک هنرمند و بانکدار در I&M Bank، میگوید که این رابطه در غیاب والدین باعث ایجاد ارتباط بین معلم و دانشآموز میشود.
و وقتی والدین با معلمان پیوند برقرار کنند، معلم رابطه بهتری با دانشآموز خواهد داشت.
“این ارتباط بین سه نفر برقرار میشود. این امر به دانشآموزان کمک میکند تا تکالیف خود را بهتر انجام دهند، زیرا مهم است که شخصی در مدرسه به او نزدیک شود. این همچنین به کنترل رفتار کلی دانشآموز کمک میکند زیرا بهطور مرتب تحت کنترل آنها نظارت خواهد شد. ”
گذشته از آن، زیگاما میگوید که روابط محکم بین دو طرف باعث تعالی علمی خواهد شد زیرا عملکرد دانشآموز توسط معلم و والدین مرتب نظارت میشود.
ایرنه میزارو، رئیس و مدیرعامل سازمان مراقبت از Mizero، بر این عقیده است که برقراری ارتباط مؤثر هنگام ایجاد روابط بین معلمان و والدین ضروری است.
او میگوید شیوه برقراری ارتباط و تعامل مدارس با والدین بر کیفیت درگیری والدین در یادگیری فرزندان آنها تأثیر دارد.
همچنین میگوید: “مشارکت والدین از طریق ارتقاء نگرش مثبت در مورد کار در مدرسه، حضور منظم و علاقه به یادگیری که اصلی برای ایجاد برتری علمی است، برای دانشآموزان سودمند است.”
میزرو میافزاید: معلمان باید در حفظ مشارکت با والدین نقش داشته باشند. باید از طریق ابزارهای فناوری مانند برنامهها، رسانههای اجتماعی و ایمیل یا حتی تماسهای تلفنی بین معلم و والدین ارتباط برقرار شود.
آنها همچنین باید جلسات منظم با والدین داشته باشند تا اطلاعاتی راجع به رفتار و بهبود رفتار دانشآموز یا عدم وجود آن در میان بگذارند. والدین و معلمان باید یک تیم باشند. ”
گریس نییراهابیزانا، معلم مجتمع مادر مری، میگوید این رابطه بهعنوان شبکه ارتباطی بین والدین و معلمان عمل میکند.
او میگوید در صورت امکان، ارتباطات باید بهصورت روزانه برقرار شود. وی خاطرنشان میکند که بعضیاوقات، یکطرف تمایل دارد وظیفه خود را به عهده طرف مقابل بگذارد. در بیشتر موارد، هنگامیکه این اتفاق میافتد، هر طرف تمایل دارد که فکر کند دانشآموز تحت مراقبت دیگری است. در اینجا، یادگیرنده است که رنج میبرد، بنابراین همکاری با یکدیگر بسیار مهم است.”
وی میافزاید: “معلمان باید روانشناسی کودک را درک کرده و سعی کنند به والدین در مورد نحوه رسیدگی به برخی از مسائل در خانه کمک کنند، این به بهزیستی دانشآموز کمک میکند.”
کارهای خانه باید با امور مدرسه دانشآموز سازگار باشد زیرا این امر همچنین باعث ارتباط بین مدارس و خانه میشود.
تحقیقات نشان داده است که یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت فرد در مدرسه این است که والدین در آموزش آنها نقش داشته باشند و ایجاد روابط سالم والدین و معلم راهی عالی برای بهبود عملکرد دانشآموز در مدرسه است.
فرانک روبادوکا ، مدیر اجرایی شرکت All Trust Consult Ltd رواندا میگوید، این وظیفه معلمان و والدین است که اطمینان حاصل کنند که دانشآموزان در تحصیلات خود عالی هستند. آنها باید با هم کار کنند. وی خاطرنشان کرد: اگر معلم در فرد پتانسیلی را میبیند، لازم است که والدین را آگاه کند تا در پرورش این استعداد دانشآموز با هم کار کنند.
او میگوید: “دانشآموز باید به دست والدین و معلم رشد کند.”
روبادوکا میگوید، دلیل دیگری که والدین باید با معلمان ارتباط برقرار کنند، ایجاد پتانسیل دانشآموز در خارج از کلاس است.
اگر این رابطه قوی باشد، دانشآموزان میتوانند در جهت درست هدایت شوند.
او میگوید: ” والدین بهعنوان اولین معلم فرزند خود که از تمام نقاط قوت و ضعف آنها آگاه است، بنابراین باید دستبهدست هم با معلمان باشند.”
بورورا میگوید اگر والدین میخواهند بدانند که فرزندانشان کیفیت آموزشی دارند، باید با معلمان ارتباط برقرار کنند.
والدین، دانشآموزان و معلمان باید همه دست به دست هم دهند تا بهترین نتیجه را در آموزش کسب کنند. “فقدان” یکی از این بخشها تأثیرگذار است. اگر والدین و معلمان نتوانند با هم همکاری کنند، آموزش فرد کاملاً به خطر میافتد.
منابع:
https://www.thecompassschool.com/blog/parent-teacher-communications/
https://www.newtimes.co.rw/children-education/why-parent-teacher-connection-important