ارزیابی تکوینی کارآمد و تاثیرگذار در تشخیص شکاف دانش ریاضی

۱۲ نمونه ارزیابی تکوینی برای امتحان گرفتن

 

انواع ارزیابی تکوینی

 

هر مدرسی می‌خواهد تدریس و یادگیری دانش‌آموزان خود را بهبود بخشد، اما این امر در حین تدریس کردن یک کلاس، چالش‌برانگیز است و زمانی امکان‌پذیر است که ارزیابی‌ تکوینی به مرحله اجرا درآیند.

شما می‌توانید از ارزیابی‌ تکوینی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد نیاز دانش‌آموزان، پیشرفت و درک مطلب آن‌ها، آگاهی از چگونگی نحوه تدریس یک مهارت یا موضوع در حین انجام این کار استفاده کنید.

اما برای تأثیرگذاری و کارآمد بودن، ارزیابی‌های تکوینی باید با محتوای ارائه‌شده و سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان شما مطابقت داشته باشند.

به‌عنوان‌مثال، اگر دانش‌آموزان شما تمایل به سؤال پرسیدن و ردوبدل کردن نظرات داشته باشند، ممکن است ارزیابی که ریشه در بحث آزاد دارد یا ارزیابی شفاهی مناسب باشد. ولی این روش ممکن است برای افراد محتاط، تودار و خجالتی جواب ندهد.

در زیر ۱۲ نمونه از ایده‌های مناسب برای ارائه ارزیابی تکوینی آورده شده است.

 

۱. چهارگوشه

از طریق این نوع ارزیابی تکوینی به شکلی مناسب و ماهرانه علاوه بر تشویق دانش‌آموزان به فعال بودن و پویایی، درک عمومی آن‌ها را نیز می‌سنجید.

برای طرح‌ریزی، فهرستی از سؤالات چهارگزینه‌ای را جمع‌آوری کرده و سپس دانش‌آموزان را در وسط کلاس جمع کنید، هر سؤال و گزینه‌های آن را با صدای بلند بخوانید.

دانش‌آموزان باید به گوشه‌ای که پاسخ صحیح را نشان می‌دهد، بروند. به‌عنوان‌مثال، گوشه اتاق سمت چپ بالا می‌تواند گزینه A، سمت چپ پایین می‌تواند B و غیره باشد. شما باید با توجه به نحوه حرکت دانش‌آموزان، درکی از فهم کلاس کسب کنید.

 

 

۲. سه خلاصه

 

سه خلاصه

 

این ارزیابی تکوینی دانش‌آموزان را به چالش کشیده تا با ارائه فعالیت پردازش و مرور، تفکر انتقادی را بکار گیرند.

برای بررسی درک دانش‌آموزان از یک ایده، مفهوم یا محتوای جدید، از آن‌ها بخواهید سه خلاصه بنویسند. جمله اول باید ۱۰ تا ۱۵ کلمه باشد. جمله دوم ۳۰ تا ۵۰ کلمه و جمله سوم ۷۵ تا ۱۰۰ کلمه است.

وقتی از دانش‌آموزان خلاصه‌هایی با طول متفاوت می‌خواهید، آن‌ها همان‌طور که روی دانسته‌ها و درک خود دقیق می‌شوند، مجبورند جزئیات مختلف را به خاطر بسپارند. پس‌ از آن، خلاصه‌ها را جمع کنید تا ببینید ریشه بدفهمی و شکاف دانش در کجا قرار دارد.

 

 

۳. تصحیح برگه توسط همسالان

این ارزیابی تکوینی نوعی تمرین کوتاه است، آن را برای ایجاد درک مطلب اجرا کنید.

این کار با طرح یک سؤال آغاز می‌شود که دارای جوابی معقول و قابل توضیح در چند جمله است. دانش‌آموزان بدون نوشتن نام خود، باید به سؤال روی برگه‌های ساده پاسخ دهند.

همان‌طور که آن‌ها برگه‌ها را به شما تحویل می‌دهند، سریعاً آن‌ها را به‌طور تصادفی بین دانش‌آموزان توزیع کنید. جواب صحیح را توضیح دهید تا آن‌ها بتوانند برگه‌هایی را که دریافت کرده‌اند را به‌درستی تصحیح کنند.

با انجام این کار، آن‌ها درک خود را از موضوع بهبود می‌بخشند. تمرین را با استفاده از نظرسنجی بر اساس تعداد برگه‌هایی که پاسخ درست داشتند، نتیجه‌گیری کنید.

 

 

۴. خودارزیابی

به دانش‌آموزان اجازه دهید تا کارهای خود را ارزیابی کنند و آن‌ها را به یادگیری نقاط قوت و ضعف خودشان تشویق کنید.

وقت دادن به دانش‌آموزان برای بررسی ارزیابی‌های کتبی خود، راهی آسان برای انجام این کار است. پس از انجام ارزیابی، به هر دانش‌آموز یک معیار که انتظارات را با جزئیات شرح داده، ارائه دهید.

آن‌ها باید بر اساس آن خود را ارزیابی کنند. همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید که عنوان‌های کامل شده خود را ارائه دهند، این کار به شما این امکان را می‌دهد تا به نگرانی‌هایی که دانش‌آموزان در مورد دانش و درک خود دارند توجه داشته باشید.

 

 

۵. آزمون مشارکتی

با اجرای آزمون‌های مشارکتی، مهارت‌های تدریس همسالان را در کلاس خود ایجاد کنید که به دانش‌آموزان نیز اجازه می‌دهد خود را ارزیابی کنند.

برای راه‌اندازی یک آزمون مشارکتی، دانش‌آموزان را با هم جفت کنید و یک سؤال کران باز ارائه دهید. هنگام حل مسئله، آن‌ها را تشویق کنید تا به یکدیگر بازخوردهای اصلاحی ارائه دهند اشتباهات هم را شناسایی و نحوه رسیدن به راه‌حل‌های مناسب را توضیح دهند.

پس‌ از اینکه این گروه دونفره به سؤال پاسخ دادند، هر دانش‌آموز می‌تواند به‌طور مستقل روی یک سؤال مرتبط با همان مفهوم کار کند. می‌توانید پاسخ‌هایی را برای نتیجه‌گیری تمرین جمع‌آوری کنید.

 

 

۶. فکر کنید- جفت شوید- به اشتراک بگذارید

همفکریاین ارزیابی تکوینی یک تمرین برای فکر کردن، جفت شدن و اشتراک گذاشتن است که به‌راحتی می‌توانید درک دانش‌آموز را در آخرین مرحله ارزیابی کنید.

همان‌طور که از نام این استراتژی آموزش متمایز پیداست، از هر دانش‌آموز خواسته می‌شود تا درباره یک موضوع خاص فکر کند یا به یک سؤال معین پاسخ دهد.

در مرحله بعد، دانش‌آموزان را با هم جفت کنید تا درباره یافته‌هایشان بحث کنند. سرانجام، هر یک از گروه‌های دونفره باید نظرات خود را با کلاس به اشتراک بگذارند.

 

 

۷. فعالیت پیچیده

با ارائه یک فعالیت پیچیده، ضمن بررسی درک دانش‌آموزان از یک موضوع خاص، مسئولیت‌پذیری در هر یک از آن‌ها را نیز بررسی می‌کنید

بخش اصلی یادگیری مشارکتی، به این شکل است که در یک گروه کوچک، یک مسئله پیچیده را به زیر مسئله‌هایی تقسیم و به هر دانش‌آموز یک بخش واگذار می‌شود.

سپس اعضای گروه برای مسلط شدن در مورد اطلاعات موجود در زیر مسئله‌های خود تلاش می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر این گروه در حال بررسی ضرب است، ممکن است یک عضو گروه مسئول یادگیری بیشتر در مورد ضرب اعداد صحیح منفی باشد.

هر دانش‌آموز پس‌ از این روند تحقیق به گروه خود بازمی‌گردد و دانش جدیدی را به اشتراک می‌گذارد. برای اهداف ارزیابی، می‌توانید از هر گروه بخواهید که گزارشی کوتاه درباره موضوع اصلی که شما به آن‌ها اختصاص داده‌اید را بنویسند.

 

 

۸. بلیت ورود و خروج

با ارائه پنج دقیقه وقت به دانش‌آموزان برای نوشتن بلیت ورود یا خروج، اطلاعاتی در مورد چگونگی پردازش آنها از جدیدترین درس جمع‌آوری کنید.

به‌عنوان یک ارزیابی تکوینی، بلیت‌های ورودی باید از دانش‌آموزان بخواهند که روی تمرین یا تدریس روز قبل فکر کنند. بلیت‌های خروجی شامل خلاصه‌نویسی ازآنچه دانش‌آموزان تازه یاد گرفته‌اند است.

شما از هر یک از این دو روش، دستاوردهای کوچکی را دریافت خواهید کرد که به شما امکان می‌دهد چگونگی پردازش و حفظ محتوای اصلی دانش‌آموزان را ببینید و درنتیجه شکاف دانش را شناسایی کنید.

 

۹. دو گل رز و یک خار

با نتیجه‌گیری از درس، ارائه یا خواندن فصل با دو گل سرخ و یک خار، محتوا را برای جلسه بعدی خود مشخص کنید؛ نوعی ارائه سریع بلیت خروج و تمرین تفکر است.

هر دانش‌آموز باید دو موضوع یا مفهومی که از یادگیری آن لذت برده و دیگری مطلبی را که دوست نداشته یا هنوز در مورد آن‌ها سؤالی ندارد را یادداشت کند. آن‌ها باید پاسخ‌های خود را قبل از خارج شدن از کلاس ارائه دهند.

اگر مشکلات و یا بی‌علاقگی‌های دانش‌آموزان روی یک مبحث مشابه باشد، ممکن است نیاز به جستجو مجدد در محتوای یک موضوع داشته باشید، یا تغییر روش تدریس شما را نشان می‌دهد.

 

 

۱۰. شمارش معکوس

 

شمارش معکوس

 

اگر از ارزیابی دو گل سرخ و خار بینش کافی حاصل نشد، یا احساس می‌کنید دانش‌آموزان به یک تمرین عمیق‌تر نیاز دارند، این فعالیت را انجام دهید.

شمارش معکوس متداول‌ترین روش برای پایان روز است که در آن دانش‌آموزان را ملزم به ایجاد سه لیست مجزا می‌کند. آن‌ها باید توضیح دهند: الف) سه ایده یا مفهوم را که یاد گرفته‌اند، ب) دو ایده یا مفهومی که آن‌ها را غافلگیر کرده و (c) یک چیز را که بر اساس آموخته‌هایشان قصد انجام آن را دارند.

پاسخ جمعی باید نشان دهد که دانش‌آموزان به‌طورکلی مطالب روزانه را درک می‌کنند یا خیر.

 

 

۱۱. مقالات یک‌دقیقه‌ای

با درخواست از دانش‌آموزان برای تهیه مقالات یک‌دقیقه‌ای، تمرینات تفکر آخر ساعت خود را تزریق کنید.

مقالات یک‌دقیقه‌ای ارزیابی تکوینی به‌طور انفرادی است که البته لازم نیست به معنای واقعی کلمه یک‌دقیقه‌ای باشد. دانش‌آموزان می‌توانند کمی بیشتر وقت داشته باشند تا برای پاسخ روی یک سؤال مختصر در مورد درس کار کنند.

سؤال باید کران‌باز باشد که به شما امکان می‌دهد درک آن‌ها را به‌راحتی ارزیابی کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید از دانش‌آموزان در مورد (الف) بخش‌های گیج‌کننده درس بپرسید، (ب) هرگونه سؤال که آن‌ها دارند و (ج) آن‌ها فکر می‌کنند که چه سؤالی از درس در آزمون‌های آینده ممکن است ارائه شود.

 

 

۱۲. برگ فراشناخت

قبل از ارزیابی تکوینی با دقت به بدفهمی‌ها، اشتباهات پرتکرار و شکاف دانش اشاره کنید. این کار را با پاسخگویی به سؤالات خاص دانش‌آموزان درباره موضوع موردنظر انجام دهید.

این کار با توزیع برگه‌هایی با سؤالات زیر شروع می‌شود: (الف) «آیا می‌توانید موضوع را خلاصه کنید؟»، (ب) «چگونه می‌توانید موضوع را بکار ببرید؟» و (ج)«چه سؤالی هنوز در مورد موضوع دارید؟» تشویق پاسخ‌های دقیق به شما کمک می‌کند تا دانش آموزان را بشناسید و درگیری‌های خاص آن‌ها را شناسایی کنید.

 

 

نتیجه‌گیری

این‌ها فعالیت‌های متفاوتی از ارزیابی تکوینی است، اما همه مزایای اساسی یکسانی را ارائه می‌دهند.

دانش آموزان باید از سبک‌ها و نیازهای یادگیری، نقاط قوت و زمینه‌های پیشرفت خودشان آگاه بوده و این آگاهی را افزایش دهند. شما نیز باید درک عمومی خود را از یادگیری دانش آموزان بهبود ببخشید و زمینه‌های مشکل را قبل از ارزیابی‌های تراکمی شناسایی و رفع نمایید.

به‌عنوان یک نتیجه احتمالی، با ارائه این ارزیابی‌ها دانش‌آموزان برای خودارزیابی آماده‌تر خواهند بود و شما نیز درس‌های جذاب و هدفمند‌تری خواهید داشت.

 

 

منبع:

https://www.prodigygame.com/blog/formative-assessment-examples/