آموزش متمایز ریاضی چتری برای پوشش تفاوت‌های دانش‌آموزان

آموزش متمایز ریاضی چتری برای پوشش تفاوت‌های دانش‌آموزان

دانش‌آموزان با مهارت‌‎های یادگیری بسیار پیشرفته در کنار دانش‌آموزانی قرار می‌گیرند که با یک یا چند موضوع ریاضی به شدت دست و پنجه نرم می‌کنند. کودکانی با مخازن وسیعی از تجربه شخصی در فضای مشترکی با همسالان خود هستند. همه این دانش‌آموزان حق دارند که انتظار معلمان پرشور را داشته باشند، معلمانی که اشتیاق و آمادگی لازم را برای دیدار با دانش‌آموزان داشته و آنها را در مسیر یادگیری هرچه سریع‌تر همراهی کنند.

 

آموزش متمایز

آموزش متمایز

 

واقعیت این است که بسیاری از این دانش‌آموزان با معلمی روبرو می‌شوند که نگرش موجی به کل کلاس داشته و تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان را در نظر نمی‌گیرند، گویا همه‌ی دانش‌آموزان واقعاً یکسان هستند. کلاس‌ها و مدارس به ندرت براساس تغییرات میزان آمادگی، علائق و مشخصات یادگیری دانش‌آموزان سازماندهی شده‌اند و به این نیاز به خوبی پاسخ نمی‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر هدف معلمان در آموزش را پاسخگویی به نیازهای فرد یادگیرنده قرار دهیم، بیشتر معلمان حتی نمی‌توانند تصور کنند که چنین کلاس درسی چگونه به نظر می‌رسد. در حقیقت، چالش پرداختن به تنوع تحصیلی در کلاس‌های درس پیچیده امروز به همان اندازه چالشی مهم و دشوار است که پیش روی ما قرار گرفته است.

 

آموزش متمایز چیست؟

بسیاری از معلمان شروع به استفاده یا گسترش استفاده از اصول و شیوه های تمایز کرده‌اند. برای اینکه این شیوه‌ها گسترده‌تر شود – برای انتقال تمایز و فراگیر شدن آن از کلاس‌های فردی به همه‌ی بخش‌های مدرسه – نیاز به رهبری قدرتمند و ماهر است.

منطقی به نظر می‌رسد که چنین کلاس‌هایی شخصی هستند و در آنها بسیاری از فرضیات و شیوه‌های راحت مربوط به آموزش و یادگیری به چالش کشیده می‌شود. به عنوان مثال، برنامه‌ریزی برای کلاس‌های شخصی‌تر، مجموعه‌ای از سؤالات را به وجود می‌آورد: آیا شیوه‌های فعلی ما باعث می‌شود که دانش‌آموزان مستقل‌تر یا وابسته‌تر باشند؟ آیا یادگیری در بعضی از دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد یا برای همه‌ی آنها؟ چگونه می‌توانیم «منصف» باشیم و همیشه به تفاوت دانش‌آموز پاسخ دهیم؟ استانداردها و استانداردسازی چگونه متفاوت هستند؟

دیگران خوانده اند  خودارزیابی رویکردی برای پیشرفت معلمان در حرفه‌ای شدن

ممکن است ما وسوسه شویم و سعی کنیم این روش را فراموش کنیم. تغییر رویکردها در پاسخ به بینش‌های چالشی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. تا زمانی که با این سؤال‌ها روبرو نشویم، اکثر دانش‌آموزان در داخل کلاس درس برای شرکت در فعالیت‌ها مشکل دارند. بدون داشتن تعداد زیادی از کلاس‌های درس، جایی که معلمان برای مواجهه با تفاوت دانش‌آموزان مهارت دارند و آنها را با سرعت و درک بیشتری پیش می‌برند، فقط می‌تواند تعداد دانش‌آموزان ناامید و سرخورده را در مدارس ما چندین برابر کند.

 

تعریف تمایز

در زمینه آموزش، ما تمایز را به عنوان واکنش معلم نسبت به نیازهای یادگیرنده تعریف می‌کنیم. معلمی که نیازهای متمایز دانش‌آموزان را درک می‌کند فعالانه و مثبت به این نیازها پاسخ می‌دهد؛ با بیان شوخی، یا کار کردن با یک گروه، یا در مورد یک مهارت خاص تدریسی اضافه دارد، یا به یک موضوع خاص عمیق‌تر می‌پردازد، یا با خواندن بخشی از کتاب کمکی دانش‌آموزان را راهنمایی می‌کند. تمایز به سادگی به نیازهای یادگیری یک دانش‌آموز خاص یا گروه کوچکی از دانش‌آموزان توجه دارد تا جایگزین الگوی معمولی آموزش کلاس‌هایی شود که از تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان غافلند.

 

 

رویکردهایی برای ایجاد تمایز 

تمایز را می‌توان روی رویکرد آموزشی، موضوع، محیط یادگیری بکار گرفت. تمایز در برنامه‌های درسی بر مبنای سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان بوده و به منظور رسیدگی به نیاز همه دانش‌آموزان به ترکیب شرایط متنوع می‌پردازند.

 

با آموزش …

مطمئن شوید که موضوع یا ایده موردنظر خود را نه تنها بطور شفاهی توضیح می‌دهید بلکه آموزش تصویری نیز داشته باشید. می‌توانید یک نمودار ترسیم کنید تا از آن به عنوان یک راهنمای مرجع استفاده کنید یا یک تصویر/ جدول/ نمودار/ شکل هندسی برای شکل‌گیری درک سریع‌تر و واضح‌تر را به‌کار گیرید. در صورت امکان، کلیپ ویدیویی را روی صفحه هوشمند تهیه کنید (این روش مطمئنی برای درگیر کردن دانش‌آموزان است).

به یاد داشته باشید که همیشه آنچه را که تدریس می کنید با توضیحات مختلف تکرار کنید. همچنین، دانش‌آموزان را برای یادگیری در پیش‌زمینه، یاد بگیرید و هر واژهای واژگان که ممکن است برای دانش‌آموزان شما ناآشنا باشد را از قبل آموزش دهید.

دیگران خوانده اند  چگونگی مدیریت زمان در کلاس درس ریاضی

با موضوع …

گفتگوهایی را با دانش‌آموزان داشته باشید تا دریابید که در چه چیزی می‌خواهند اطلاعات بیشتری کسب کنند. در هر زمان ممکن از نظرسنجی‌ها استفاده کنید تا علایق دانش‌آموزان را ثبت کنید. اگر دانش‌آموزان به موضوعی علاقه‌مند باشند، احتمالاً آنچه را که به آنها می‌آموزید، به خاطر می‌سپارند.

از یادگیری مبتنی بر تحقیق استفاده کنید تا دانش‌آموزان بتوانند زمینه‌های مورد علاقه خود را بررسی کنند. یادگیری مبتنی بر تحقیق همچنین برای پیوند کارهای درسی فوق‌العاده است!

 

 

با محیط …

 

انعطاف‌پذیری محیط کلاس

آموزش متمایز

 

کارهای بسیاری وجود دارد که می توانید برای طراحی یک کلاس که منجر به تقویت یادگیری برای همه دانش‌آموزان شود را انجام دهید. برخی از نمونه‌ها شامل چیدمان صندلی و صندلی‌هایی که امکان حرکت، مشارکت یا کار گروهی کوچک را فراهم می‌آورد. نمودارهای را به‌عنوان مرجع برای دانش‌آموزان تهیه کنید. سازمان‌دهندگان گرافیک و راهنمای منابع باید به راحتی در دسترس دانش‌آموزان باشند تا در صورت لزوم از آ‌ن‌ها استفاده کنند.

 

 

ایده‌های آموزش متمایز مبتنی بر فراگیران مختلف 

برای دانش‌آموزان ضعیف

چارچوب آموزش خود را با توضیحات صریح و روشن همراه تصاویر ارائه کنید. بعد، استراتژی را با دانش‌آموزان خود تمرین کنید. سپس دانش‌آموزان خود را به طور مستقل امتحان کنید. انواع مختلفی از سازمان دهنده گرافیک را برای کمک به تمرکز تفکرشان پیشنهاد دهید. این روش به روش I، We، You معروف است. حتماً به این دانش‌آموزان استراتژی‌های خودنظارتی و خودتنظیمی را آموزش دهید تا به هنگام کار انفرادی بتوانند استقلال بیشتری به دست آورند.

 

 

برای دانش‌آموزان متوسط ​​

ارائه فرصت‌هایی برای کار گروهی یا مشارکت های کوچک (غالبا شنیدن افکار همسالان باعث تحریک دانش‌آموزان می شود و قرار گرفتن در یک گروه می‌تواند دانش‌آموزان را به مشارکت با بهترین توانایی‌شان انگیزه دهد). اینها دانش‌آموزانی هستند که می‌خواهید آنها را به چالش بکشید ، بنابراین در صورت آماده بودن فعالیت‌های گسترده‌تر را ارائه دهید.

برای دانش‌آموزان بالاتر از متوسط ​​

همیشه فعالیت‌هایی چالش برانگیز و غنی برای این دانش‌آموزان داشته باشید(دانلود فعالیتهایی که محرک تفکر تصویری است با تشویق دانش‌آموزان برای فکر کردن بیشتر درباره یک موضوع یا متن، منابع خوبی هستند).

دیگران خوانده اند  7 استراتژی برای تقویت عزت‌نفس و مقاومت در دانش‌آموزان

شما می‌توانید در چگونگی ارائه مطالب، در اینکه چه ابزاری بکار گیرید و حتی در چگونگی ارزیابی دانش‌آموزان، تمایز داشته باشید.

آموزش متمایز در دروس ریاضی، مستلزم شناخت دانش‌آموزان است. دانستن نقاط ضعف، قوت و سبک یادگیری دانش‌آموزان به معلم کمک می‌کند تا دروس ریاضی را شخصی سازی کند تا از تسلط کامل برخوردار شود.

شما می‌توانید با ارائه پرسشنامه سبک‌های یادگیری شروع کنید. این نظرسنجی‌ها به درک نحوه یادگیری بهتر دانش‌آموزان کمک می‌کند. این ارزیابی‌ها به طور کلی پرسشنامه‌هایی هستند که پاسخ‌های چند گزینه‌ای ارائه می‌دهند. از دانش‌آموزان خواسته می‌شود گزینه مورد علاقه خود یا بهترین گزینه را انتخاب کنند. هیچ پاسخ غلطی وجود ندارد!

 

 

نمونه سؤال در مورد پرسشنامه سبک‌های یادگیری:

وقتی شما کلمه فوتبال را می‌بینید اولین فکری که می‌کنید، چیست؟

الف) شما در ذهن خود یک بازی فوتبال را تصور می‌کنید (این پاسخ نشان می‌دهد که شما یک یادگیرنده بصری هستید.)

ب ) شما این کلمه را در ذهن خود می‌گویید و تکرار می‌کنید (این پاسخ نشان می‌دهد که شما یک یادگیرنده کلامی هستید.)

ج) شما خود را در حال بازی فوتبال تصور می‌کنید (این پاسخ نشان می‌دهد که یک یادگیرنده جسمی یا اجتماعی هستید.)

 

سبک‌های مختلف یادگیری

لیست زیر به شما کمک می‌کند تا دانش‌آموزان خود را بر اساس سبک یادگیری خود به بهترین عکس‌العمل‌ها پاسخ دهید.

تصویری: تصویرسازی / مجسم کردن / رنگ‌ها

جسمی: حرکت / ایفای نقش / اشیاء ملموس

شنیداری: صداها / خواندن با قافیه / موسیقی

کلامی: کلمات در نوشته‌ها / بصورت متن درآوردن

منطقی: مهارتهای تجزیه و تحلیل / استدلال

اجتماعی: کارگروهی / همکاری

انفرادی: فعالیت‌های مستقل

نتایج نظرسنجی‌ها مفید هستند زیرا به شما کمک می‌کنند آموزش خود را برای دانش‌آموزان خاص یا ناتوان در یادگیری متمایز کنید. با این وجود، شما می‌توانید با تمایز و تفکیک کردن مداوم روی محتوا، فرایند و محصول دروس خود، به همه دانش‌آموزان بدون دانستن سبک‌های یادگیری آنها کمک کنید.

 

آموزش متمایز

 

 

منبع:

http://www.ascd.org/publications/books/100216/chapters/Understanding-Differentiated-Instruction@-Building-a-Foundation-for-Leadership.aspx

https://study.com/academy/lesson/differentiation-of-instruction-in-teaching-mathematics.html